Genus i förskolan. En litteraturstudie om hur förskollärare påverkar barns lek.
Sammanfattning
I dagens samhälle diskuteras könsroller flitigt och förskolorna har ett ansvar att motverka
könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande enligt deras läroplan
(Skolverket, 2018). Våra upplevelser från tidigare arbete och praktik har varit att detta ansvar
varit bristfälligt. En del av resultaten i denna studie har visat att många pedagoger inte vet hur
de ska arbeta konkret med dessa läroplansmål samt att det behövs mer forskning och tydligare
vägledning för pedagogerna.
Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka och sammanställa vad tidigare forskning
kommit fram till inom detta område för att kunna bidra med nya infallsvinklar och kunskap.
Frågeställningarna vi har utgått från för att sammanställa och diskutera tidigare forskning är:
• Hur påverkas barns lek av pedagoger, utifrån ett genusperspektiv?
• Hur ser pedagogers bemötande av flickor och pojkar ut i barns lek utifrån
stereotypiska könsroller?
• Hur kan lekmiljö och leksaker utifrån ett genusperspektiv, påverka barns lek
Vi har gjort en systematisk litteraturstudie som metod där vi utgått från ovanstående
frågeställningar för att sammanställa tidigare forskning. Materialet som vi samlat in har
sammanställts och analyserats utifrån olika teman kopplat till frågeställningarna.
Datum
2020Författare
Östh, Linnéa
Alvefelt, Maja
Abramsson, Rebecka
Nyckelord
Könsroller
könsmönster
lek
förhållningssätt
pedagoger
Språk
swe