• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genus i förskolan. En litteraturstudie om hur förskollärare påverkar barns lek.

Sammanfattning
I dagens samhälle diskuteras könsroller flitigt och förskolorna har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande enligt deras läroplan (Skolverket, 2018). Våra upplevelser från tidigare arbete och praktik har varit att detta ansvar varit bristfälligt. En del av resultaten i denna studie har visat att många pedagoger inte vet hur de ska arbeta konkret med dessa läroplansmål samt att det behövs mer forskning och tydligare vägledning för pedagogerna. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka och sammanställa vad tidigare forskning kommit fram till inom detta område för att kunna bidra med nya infallsvinklar och kunskap. Frågeställningarna vi har utgått från för att sammanställa och diskutera tidigare forskning är: • Hur påverkas barns lek av pedagoger, utifrån ett genusperspektiv? • Hur ser pedagogers bemötande av flickor och pojkar ut i barns lek utifrån stereotypiska könsroller? • Hur kan lekmiljö och leksaker utifrån ett genusperspektiv, påverka barns lek Vi har gjort en systematisk litteraturstudie som metod där vi utgått från ovanstående frågeställningar för att sammanställa tidigare forskning. Materialet som vi samlat in har sammanställts och analyserats utifrån olika teman kopplat till frågeställningarna.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71545
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Östh Alvefelt Abramsson LÖXA2GH20.pdf (764.5Kb)
Datum
2020
Författare
Östh, Linnéa
Alvefelt, Maja
Abramsson, Rebecka
Nyckelord
Könsroller
könsmönster
lek
förhållningssätt
pedagoger
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV