• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tävlingsmoment i skolämnet Idrott och hälsa, hiss eller diss? En forskningsöversikt om hur tävlingsmoment uppfattas och används inom undervisningen.

Sammanfattning
En stor del av dagens Idrott och hälsa-undervisning kretsar kring olika former av tävlingsmoment. Diskussionen om tävlingsmomentets vara eller icke vara i en skolkontext är en ständig vattendelare bland både lärare och elever. I en rapport från Skolinspektionen slår granskningen fast att vissa elever blir exkluderade och exponerade när tävlingsaktiviteter genomförs i undervisningen. Syftet med forskningsöversikten var att undersöka hur tävlingsmoment uppfattas och används samt vad det kan medföra i undervisningen. Metoden som användes i forskningsöversikten var en systematisk forskningsöversikt utförd via databaserna ERIC, Educational Research Complete och SPORTDiscus. 12 artiklar utgjorde resultatet och forskningen visar att elever i hög utsträckning uppskattar tävlingsmoment i undervisningen. Majoriteten av eleverna upplever tävlingsaktiviteter som någonting roligt och spännande. Men resultatet visar även att tävlingsmoment kan medför negativa konsekvenser. Vissa elever blir ofrivilligt exkluderade i tävlingssammanhang i de fall högpresterande elever enbart fokuserar på att vinna snarare än att samarbeta. Detta kan i förlängningen påverka vissa elevers lärande då de inte får möjlighet att utvecklas under spelet gång. Lärares uppfattning kring tävlingsmoment skiljer sig åt. En bidragande orsak till detta är den enskilde lärarens tidigare erfarenheter av tävlingsmoment, både i och utanför skolan. I förlängningen kan idrottslärares egna uppfattningar om tävlingsmoment i Idrott och hälsa bidra till både positiv och negativ påverkan gällande elevers deltagande, lärande och fysiska aktivitet. Området tävlingsmoment i undervisningen behöver ytterligare forskning och framförallt i en nordisk kontext eftersom det finns en stor avsaknad av empiriska studier utförda i Norden.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71548
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
Student essay (895Kb)
Datum
2020
Författare
Eriksson, Daniel
Wattström, David
Nyckelord
tävlingsmoment
lärare
deltagande
elever
Idrott och hälsa
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV