”Det är ju inte så att det är mer hälsosamt att vara kurvig eller mer hälsosamt att vara jättesmal.” En kvalitativ studie om gymnasietjejers uppfattade kroppsbild samt deras relation till fysisk aktivitet.
Sammanfattning
Studien undersöker gymnasietjejers uppfattade kroppsbild och deras relation till fysisk
aktivitet. Relationen mellan positiv kroppsbild och fysisk aktivitet har enligt tidigare
forskning visat sig vara betydelsefull för att uppskatta fysisk aktivitet och sin kropp. Kroppen
är central i ämnet Idrott och hälsa och för att eleverna ska utvecklas inom ämnet behöver de
vara trygga i sin kropp. Tjejer är, enligt objektifieringsteorin, mer utsatta för höga krav från
samhället och omgivningen på deras kroppar. Fysisk aktivitet och träning ses som en faktor
som stärker individens kroppsbild till de positiva och där kroppens funktionalitet hamnar i
fokus. Genom fem semi-strukturerade intervjuer ska studien synliggöra gymnasietjejers
tankar om kroppsideal och sin kropp samt deras relation till fysisk aktivitet. Intervjuguiden
berör huvudteman, Tema 1: Uppfattning om kroppsideal, Tema 2: Relation till fysisk
aktivitet. Varje tema är förberett med följdfrågor så att intervjuerna besvarar studiens
frågeställningar. Resultatet presenteras i teman utefter frågeställningarna. Kroppsidealen
påverkade gymnasietjejerna genom samtliga faktorer (1) ohälsosamma beteenden och
negativa tankar, (2) ett ifrågasättande av idealen, (3) kommentarer och påverkan av sociala
medier, (4) den omgivande miljö och dess sociala kontext. Gymnasietjejernas betydelser för
fysisk aktivitet varierade och följande teman identifierades (1) för att må bra, (2) social
tillhörighet, (3) förändra sin kropp, (4) ångestfyllt. Relationen mellan positiv kroppsbild och
en sund relation till fysisk aktivitet förstärktes med studiens resultat.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019Författare
Ljungberg, Louise
Nyckelord
fysisk aktivitet
kroppsideal
kroppsbild
tjejer
Publikationstyp
other
Språk
swe