• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verktyg för välbefinnande. En kvalitativ studie om hur gymnasielärare i idrott och hälsa arbetar med psykisk hälsa.

Abstract
Den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar har ökat på senare år och är idag ett utbrett problem. Skolan och ämnet idrott och hälsa lyfts ofta fram som en viktig arena för att arbeta med ungas psykiska hälsa men forskning visar att psykiska hälsoaspekter sällan ges utrymme i undervisningen. Därför var syftet med studien att undersöka hur ämneslärare i idrott och hälsa på gymnasienivå beskriver att de arbetar med psykisk hälsa inom sitt ämne. Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie där materialet genomgick en tematisk innehållsanalys samt en diskursanalys utifrån de teman som innehållsanalysen genererade. Resultatet visar att lärarna använder en bredd av strategier och undervisningsinnehåll där fem diskurser är framträdande. Lärarna framhåller ett helhetsperspektiv på hälsoundervisningen (holistisk diskurs) men anger samtidigt att undervisning om psykisk hälsa främst integreras i praktiska aktiviteter (aktivitetsdiskurs). Några framträdande undervisningsstrategier är att främja goda relationer och en trygg lärmiljö (relationsdiskurs) samt att skapa meningsfulla och utmanande lärsituationer (meningsskapande diskurs). Dessutom betonas vikten av att förse elever med kunskaper och verktyg att ta hand om sin hälsa i ett livslångt perspektiv (verktygsdiskurs). Trots den variation av innehåll och strategier som nämns kan det konstateras att psykisk hälsa ges en undanskymd plats i undervisningen. Lärare bör därför på ett tydligare sätt lyfta fram ett holistiskt och salutogent perspektiv för att ge psykiska hälsoaspekter större utrymme. Det kan konstateras att dagens ämnesplan ger lärarna stor frihet i att utforma undervisningen och att tydligare skrivningar kring psykisk hälsa skulle kunna bidra till en mer holistisk hälsoundervisning.
URI
https://hdl.handle.net/2077/71682
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
Student essay (728.2Kb)
Date
2021
Author
Liljenberg, Viktor
Keywords
holistisk hälsa
hälsoundervisning
Idrott och hälsa
KASAM
psykisk hälsa
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Faktorer som påverkar den upplevda livskvaliteten hos barn med epilepsi – en litteraturbaserad studie 

    Kempendorf, Christine; Muvunyi, Jessica (2020-08-06)
    Inledning: Epilepsi är ett av de vanligaste neurologiska sjukdomstillstånden där många insjuknar redan som barn. Livskvaliteten hos barn med epilepsi påverkas på olika sätt och det är avgörande för sjuksköterskor att ...
  • Lgr 11 

    Maletic, Ante; Strömbäck, Joakim (2012-10-23)
    Denna uppsats är en studie i syfte att undersöka om Lgr11 kan innebära förändringar för lärare. Hur lärare förhåller sig till begrepp som hälsa och fysisk hälsa? Om det finns en klar definition av vad fysisk hälsa är? ...
  • Hållbar hälsa. Vad påverkar hälsan ur ett salutogent perspektiv och hur kan Idrott och hälsa-lärare medverka i den processen? 

    Hedén, John; Sjöstedt, Simon (2022)
    Begreppet hälsa är brett och mångfacetterat. I dagsläget är det ett frekvent använt begrepp i många olika sammanhang, inte minst i skolan. De utmaningar som finns kopplat till folkhälsan världen över är något som ständigt ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV