• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

LÄTTARE FÖR EN LÄTTARE FÖR ALLA

Sammanfattning
Bakgrund Hälsa är något som individen skapar, kan påverka och som förändras beroende på kontexten. För att uppnå hälsa behöver samhället skapa delaktighet. Delaktighet innefattar att bestämma över sig själv, delta i aktiviteter och känna tillhörighet till fysiska och sociala miljöer. Barn tillbringar en stor del av sitt liv i skolans miljö. Skolan är viktig för barns utveckling, social samvaro och utbyte av erfarenheter. Barnkonventionen och skollagen lyfter att det är barns rättighet att få vara delaktig i sin skolgång för att främja hälsa. Skolans kontext och samverkan med professioner runt eleven spelar en stor roll för att aktivitetsutförandet ska skapa en hälsosam tillvaro. Arbetsterapeuten kan med sin kunskap om aktivitetsutförande identifiera barn och ungdomars aktiviteter och hur dessa påverkar delaktighet. Syfte Syftet med litteraturstudien var att identifiera och sammanställa arbetsterapeuters insatser i skolan som kan stödja elevers delaktighet. Metod En systematisk litteraturstudie med en induktiv ansats gjordes. Litteratursökningen genomfördes i tre databaser som resulterade i fem vetenskapliga artiklar som kvalitetsgranskades. Artiklarna analyserades och bearbetades genom en kvalitativ innehållsanalys. Resultat Resultatet visade att arbetsterapeuter kunde bidra med flera insatser i skolan som kunde stödja delaktighet. Insatserna utfördes med eleven i eller utanför klassrummet. Miljön kring eleven var avgörande för om insatsen blev effektiv. Ett välfungerande samarbete mellan arbetsterapeut, lärare, föräldrar och andra aktörer visade sig vara en viktig del för att stötta eleven att bli delaktig. En annan aspekt var att arbetsterapeuten arbetade med aktiviteten i fokus. Aktiviteter som eleverna kände var meningsfulla främjade deras lärande och bidrog till delaktighet i skolan. Slutsats Med sin kunskap kring aktivitet och delaktighet i relation till elevens fysiska och sociala miljö kan arbetsterapeuten vara en tillgång och hjälpa till att skapa förutsättningar för alla barn att vara delaktiga i skolans alla aktiviteter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71788
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
Fil(er)
Bachelor thesis (4.051Mb)
Datum
2022-05-25
Författare
Johansson, Erica
Edvardsson, lisa
Nyckelord
Arbetsterapi, Skola, Delaktighet, Hälsa, Skolbaserade insatser
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV