“MITT UPPDRAG ÄR ATT FÅ VARJE BARN ATT LYCKAS VARJE DAG” Arbetsterapeutens roll i förskolan
Abstract
Bakgrund 1-2% av befolkningen i Sverige har en autismspektrumtillstånd (AST)-diagnos vilket
ingår i samlingsbegreppet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kan påverka
ens sätt att vara, kommunicera samt tänka. Barn med funktionsnedsättning ska ges
samma möjlighet till förskola som normtypiska barn, 23 av 35 förskolor brister dock
enligt skolinspektionen i sitt arbete med särskilt stöd. Svårigheter märks ofta i
barndomen, men en anpassad miljö och lyhörda vuxna kan underlätta och minska
svårigheterna.
Syfte Syftet med studien var att belysa arbetsterapeuters egna erfarenheter av att arbeta för
att göra förskolan inkluderande för barn med autismspektrumtillstånd - AST.
Metod Studien utgår från en kvalitativ metod med induktiv ansats. Fem semistrukturerade
intervjuer utfördes med legitimerade arbetsterapeuter som var verksamma inom
förskola och-/ eller grundskola i Sverige. Materialet analyserades via Graneheim och
Lundmans kvalitativa innehållsanalys.
Resultat Analysen resulterade i temat Arbetsterapeuten har en viktig roll i förskolan. Temat
formades utifrån huvudkategorierna Arbetsteraputiska glasögon samt Tillgängliga
lärmiljöer för alla. Sex underkategorier identifierades för att stärka resultatet.
Slutsats Arbetsterapueter har en viktig roll i att främja för en inkluderande förskola för barn
med autismspektrumtillstånd. Arbetsterapeutens kompetens och holistiska synsätt
kompletterar övrig förskolepersonal. Studien visar att fler arbetsterapeuter behövs i
förskolan för att på bästa sätt kunna tillgodose alla barns behov och göra förskolan
inkluderande för barn med autismspektrumtillstånd.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022-05-25Author
Larsson, Johanna
Pettersson, Lovisa
Keywords
Arbetsterapi, Autism, Förskola
Arbetsterapi, Autism, Förskola
Language
swe