Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Johanna
dc.contributor.authorPettersson, Lovisa
dc.date.accessioned2022-05-25T07:10:19Z
dc.date.available2022-05-25T07:10:19Z
dc.date.issued2022-05-25
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71789
dc.description.abstractBakgrund 1-2% av befolkningen i Sverige har en autismspektrumtillstånd (AST)-diagnos vilket ingår i samlingsbegreppet neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kan påverka ens sätt att vara, kommunicera samt tänka. Barn med funktionsnedsättning ska ges samma möjlighet till förskola som normtypiska barn, 23 av 35 förskolor brister dock enligt skolinspektionen i sitt arbete med särskilt stöd. Svårigheter märks ofta i barndomen, men en anpassad miljö och lyhörda vuxna kan underlätta och minska svårigheterna. Syfte Syftet med studien var att belysa arbetsterapeuters egna erfarenheter av att arbeta för att göra förskolan inkluderande för barn med autismspektrumtillstånd - AST. Metod Studien utgår från en kvalitativ metod med induktiv ansats. Fem semistrukturerade intervjuer utfördes med legitimerade arbetsterapeuter som var verksamma inom förskola och-/ eller grundskola i Sverige. Materialet analyserades via Graneheim och Lundmans kvalitativa innehållsanalys. Resultat Analysen resulterade i temat Arbetsterapeuten har en viktig roll i förskolan. Temat formades utifrån huvudkategorierna Arbetsteraputiska glasögon samt Tillgängliga lärmiljöer för alla. Sex underkategorier identifierades för att stärka resultatet. Slutsats Arbetsterapueter har en viktig roll i att främja för en inkluderande förskola för barn med autismspektrumtillstånd. Arbetsterapeutens kompetens och holistiska synsätt kompletterar övrig förskolepersonal. Studien visar att fler arbetsterapeuter behövs i förskolan för att på bästa sätt kunna tillgodose alla barns behov och göra förskolan inkluderande för barn med autismspektrumtillstånd.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectArbetsterapi, Autism, Förskolaen_US
dc.subjectArbetsterapi, Autism, Förskolaen_US
dc.title“MITT UPPDRAG ÄR ATT FÅ VARJE BARN ATT LYCKAS VARJE DAG” Arbetsterapeutens roll i förskolanen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record