UTVÄRDERING AV HÄLSOSKOLA FÖR IMMIGRANTER I ETABLERINGSPROCESSEN - EN KVANTITATIV STUDIE
Abstract
Bakgrund Att lämna sitt hemland och försöka inrätta sig i ett nytt samhälle är en påfrestande
upplevelse i en människas liv. Sverige är ett land som tagit emot många individer från
utomeuropeiska länder med varierande bakgrund och kultur som ska etablera sig och
bli en del av det svenska samhället. Dock har det framkommit att utlandsfödda enligt
mätningar mår sämre både psykiskt och fysiskt än personer födda i Sverige, och att de
första åren i etableringsprocessen är viktiga för att kunna påverka detta utfall.
Föreliggande studie ska undersöka om insatsen Hälsoskola för immigranter i
etableringsprocessen påverkar deltagarnas upplevelse av hälsa och välmående hos
målgruppen.
Syfte Syftet med studien är att utvärdera interventionen Hälsoskola gällande fysisk- och
psykisk hälsa samt aktivitetsförmåga för immigranter i ett tidigt skede av
etableringsprocessen.
Metod Kvantitativ, longitudinell design. Data samlades in via enkäter bestående av slutna
frågor med flervalsalternativ innan interventionen Hälsoskola (baslinje) och efter
interventionen Hälsoskola (uppföljning 1). Enkäterna innehöll frågor om allmänt
hälsotillstånd, rörlighet, smärta, oro och nedstämdhet samt aktivitetsförmåga.
Deltagarna svarade också på frågor om kunskap om egenvård och det svenska
sjukvårdssystemet
Resultat Resultatet visade en statistiskt signifikant förbättring för fyra av fem undersökta
variabler: allmänt hälsotillstånd, smärta, oro och nedstämdhet samt aktivitetsförmåga.
Resultatet av intervention visade även en förbättring i deltagarnas upplevelse om
kunskap om svenska sjukvårdssystemet och ökad medvetenhet om hur de kan påverka
sin fysiska och psykiska hälsa samt aktivitetsförmåga.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-06-08Author
Andrée, Linnea
Skånberg, Adam
Keywords
Hälsoskola, Hälsa, Immigranter, Arbetsterapi
Language
swe