• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

UTVÄRDERING AV HÄLSOSKOLA FÖR IMMIGRANTER I ETABLERINGSPROCESSEN - EN KVANTITATIV STUDIE

Sammanfattning
Bakgrund Att lämna sitt hemland och försöka inrätta sig i ett nytt samhälle är en påfrestande upplevelse i en människas liv. Sverige är ett land som tagit emot många individer från utomeuropeiska länder med varierande bakgrund och kultur som ska etablera sig och bli en del av det svenska samhället. Dock har det framkommit att utlandsfödda enligt mätningar mår sämre både psykiskt och fysiskt än personer födda i Sverige, och att de första åren i etableringsprocessen är viktiga för att kunna påverka detta utfall. Föreliggande studie ska undersöka om insatsen Hälsoskola för immigranter i etableringsprocessen påverkar deltagarnas upplevelse av hälsa och välmående hos målgruppen. Syfte Syftet med studien är att utvärdera interventionen Hälsoskola gällande fysisk- och psykisk hälsa samt aktivitetsförmåga för immigranter i ett tidigt skede av etableringsprocessen. Metod Kvantitativ, longitudinell design. Data samlades in via enkäter bestående av slutna frågor med flervalsalternativ innan interventionen Hälsoskola (baslinje) och efter interventionen Hälsoskola (uppföljning 1). Enkäterna innehöll frågor om allmänt hälsotillstånd, rörlighet, smärta, oro och nedstämdhet samt aktivitetsförmåga. Deltagarna svarade också på frågor om kunskap om egenvård och det svenska sjukvårdssystemet Resultat Resultatet visade en statistiskt signifikant förbättring för fyra av fem undersökta variabler: allmänt hälsotillstånd, smärta, oro och nedstämdhet samt aktivitetsförmåga. Resultatet av intervention visade även en förbättring i deltagarnas upplevelse om kunskap om svenska sjukvårdssystemet och ökad medvetenhet om hur de kan påverka sin fysiska och psykiska hälsa samt aktivitetsförmåga.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71968
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
Fil(er)
Bachelor thesis (388.9Kb)
Datum
2022-06-08
Författare
Andrée, Linnea
Skånberg, Adam
Nyckelord
Hälsoskola, Hälsa, Immigranter, Arbetsterapi
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV