• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”ETT NÖDVÄNDIGT ONT” En kvalitativ studie om skolkuratorers psykosociala perspektiv på disciplinära åtgärder

Sammanfattning
Studien ansats var att undersöka hur den skolkurativa professionen inom den svenska kommunala grundskolan ser ut. Studien syftade även till att undersöka hur skolkuratorer beskriver disciplinära åtgärder samt att få förståelse för de förhållningssätt skolkuratorerna intar i relation till dessa. Det metodologiska tillvägagångssättet i studien utgjordes av ett induktivt förhållningssätt och där empirin samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Sex skolkuratorer från varierade delar av landet intervjuades. Resultatet har analyserats utifrån ett professionsteoretiskt och rollteoretiskt perspektiv. Studien visade att rektorer är av stor betydelse för skolkuratorernas organisatoriska jurisdiktion, legitimitet och autonomi. Andra betydande faktorer är kollegiet samt den egna personliga förmågan till gränssättning och förhandling. Vidare visade studien att skolkuratorerna ser disciplinära åtgärder som ett verktyg, men att de förekoms av flertalet etiska utmaningar. Elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ses överrepresenterade vid disciplinära åtgärder. Tre skilda förhållningssätt identifierades i skolkuratorernas relation till disciplinära åtgärder. Våra slutsatser är att den skolkurativa professionen har ett förhållandevis stort utrymme att forma sin egen professionella roll. Tillämpningen av disciplinära åtgärder kan indikera att skolan brister i sitt kompensatoriska uppdrag samt att åtgärderna kan betraktas som kontraproduktiva gentemot det skolkurativa uppdraget.
Beskrivning av projektet
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71985
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
Jansson, Hannes & Gustafsson, Mattias.pdf (500.9Kb)
Datum
2022-06-10
Författare
Jansson, Hannes
Gustafsson, Mattias
Nyckelord
skolkurator
skolsocialt arbete
disciplinära åtgärder
professionsteori
rollteori
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV