dc.description.abstract | Idrott och hälsa är ett ämne som främst sker i form av fysisk aktivitet och det är därför logiskt
att majoriteten av tiden i kursen används i de aktiviteterna. Däremot betyder det inte att andra
delar i ämnet, delar som inte får lika mycket tid, är mindre viktiga. En av dessa andra delar är
hälsa, vars definition är ett evighetsproblem och kan resultera i problematik för lärares
undervisning. Inom hälsa inkluderas ett flertal begrepp som behandlar olika delar av hälsa,
bland annat begreppet psykisk hälsa som denna studie utgår från. Syftet med denna studie är
att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur gymnasielärare undervisar om psykisk
hälsa. Studien har genomförts via en kvalitativ intervjumetod där fem gymnasielärare har
intervjuats och delat med sig av sina uppfattningar om hur undervisning om psykisk hälsa ska
gå till väga. Resultatet i studien visar att informanterna främst har ett salutogent perspektiv på
hälsa och betonar innebörden av hur viktigt undervisning om psykisk hälsa är för
gymnasielever. En del informanterna förklarar att det är en utmaning att koppla samman teori
och praktik för att ge elever möjlighet att utveckla deras kunskapsnivå på ett effektivt sätt i
undervisning om psykisk hälsa. En annan del informanter undervisar om psykisk hälsa endast
ur ett praktiskt tillvägagångsätt och förklarar att anledningen för det är att de inte känner sig
tillräckligt kunniga om psykisk hälsa. Studien visar på att det förekommer kunskapsluckor
hos vissa gymnasielärare och att ett behov för tydligare styrdokument med beskrivning av vad
olika praktiska och teoretiska moment ska innehålla för att uppnå en likvärdig utbildning i
undervisning om psykisk hälsa. | en_US |