”Ämnet har blivit så teoretiskt… så det är många som slås ut, tyvärr...”. En kvalitativ studie om lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisningen i idrott och hälsa.
Abstract
Med anledning av flertalet konflikter i världen har migrationen under det senaste decenniet
ökat. Under det senaste årtiondet har över en miljon personer invandrat till Sverige vilket har
föranlett ett förhöjt antal flerspråkiga elever i den svenska skolan. Eftersom nyanlända och
flerspråkiga både behöver lära sig ett nytt språk och samtidigt lära på det nya språket kan de
beskrivas stå inför en dubbel utmaning. För att underlätta denna utmaning krävs att lärare
besitter kunskaper för att på ett adekvat sätt organisera och genomföra undervisningen efter
nyanlända och flerspråkiga elevers behov. Tidigare forskning tyder dock på att flertalet lärare
upplever sig sakna denna kunskap. Syftet med studien var att undersöka lärare och elevers
erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisning i idrott och
hälsa. Totalt 10 deltagare, varav 4 lärare och 6 elever, rekryterades till studien via en
kombination av subjektivt urval och bekvämlighetsurval. För att besvara studiens
forskningsfrågor kom deltagarna att intervjuas med hjälp av semistrukturerade intervjuer
vartefter data analyserades utifrån en tematisk analys. Resultatet visar att både lärare och
elever upplever såväl utmaningar som möjligheter för att överbrygga språkliga utmaningar i
undervisningen. Både lärare och elever upplever teoretiska och skriftliga uppgifter som
särskilt utmanande. Såväl lärare som elever upplever samtidigt verbal kommunikation i
kombination med kroppsspråk som en särskilt användbar möjlighet för att överbrygga
språkliga utmaningar i undervisningen, framför allt för att underlätta förståelsen för eleverna i
samband med praktiska moment.
Collections
View/ Open
Date
2022Author
Kröönström, Charlie
Keywords
andraspråksinlärning
flerspråkiga elever
Idrott och hälsa
inkludering
språkliga barriärer
nyanlända elever
Publication type
other
Language
swe