• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ämnet har blivit så teoretiskt… så det är många som slås ut, tyvärr...”. En kvalitativ studie om lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisningen i idrott och hälsa.

Abstract
Med anledning av flertalet konflikter i världen har migrationen under det senaste decenniet ökat. Under det senaste årtiondet har över en miljon personer invandrat till Sverige vilket har föranlett ett förhöjt antal flerspråkiga elever i den svenska skolan. Eftersom nyanlända och flerspråkiga både behöver lära sig ett nytt språk och samtidigt lära på det nya språket kan de beskrivas stå inför en dubbel utmaning. För att underlätta denna utmaning krävs att lärare besitter kunskaper för att på ett adekvat sätt organisera och genomföra undervisningen efter nyanlända och flerspråkiga elevers behov. Tidigare forskning tyder dock på att flertalet lärare upplever sig sakna denna kunskap. Syftet med studien var att undersöka lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisning i idrott och hälsa. Totalt 10 deltagare, varav 4 lärare och 6 elever, rekryterades till studien via en kombination av subjektivt urval och bekvämlighetsurval. För att besvara studiens forskningsfrågor kom deltagarna att intervjuas med hjälp av semistrukturerade intervjuer vartefter data analyserades utifrån en tematisk analys. Resultatet visar att både lärare och elever upplever såväl utmaningar som möjligheter för att överbrygga språkliga utmaningar i undervisningen. Både lärare och elever upplever teoretiska och skriftliga uppgifter som särskilt utmanande. Såväl lärare som elever upplever samtidigt verbal kommunikation i kombination med kroppsspråk som en särskilt användbar möjlighet för att överbrygga språkliga utmaningar i undervisningen, framför allt för att underlätta förståelsen för eleverna i samband med praktiska moment.
URI
https://hdl.handle.net/2077/71991
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay advanced level (717.0Kb)
Date
2022
Author
Kröönström, Charlie
Keywords
andraspråksinlärning
flerspråkiga elever
Idrott och hälsa
inkludering
språkliga barriärer
nyanlända elever
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV