• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ämnet har blivit så teoretiskt… så det är många som slås ut, tyvärr...”. En kvalitativ studie om lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisningen i idrott och hälsa.

Sammanfattning
Med anledning av flertalet konflikter i världen har migrationen under det senaste decenniet ökat. Under det senaste årtiondet har över en miljon personer invandrat till Sverige vilket har föranlett ett förhöjt antal flerspråkiga elever i den svenska skolan. Eftersom nyanlända och flerspråkiga både behöver lära sig ett nytt språk och samtidigt lära på det nya språket kan de beskrivas stå inför en dubbel utmaning. För att underlätta denna utmaning krävs att lärare besitter kunskaper för att på ett adekvat sätt organisera och genomföra undervisningen efter nyanlända och flerspråkiga elevers behov. Tidigare forskning tyder dock på att flertalet lärare upplever sig sakna denna kunskap. Syftet med studien var att undersöka lärare och elevers erfarenheter av att inkludera nyanlända och flerspråkiga elever i undervisning i idrott och hälsa. Totalt 10 deltagare, varav 4 lärare och 6 elever, rekryterades till studien via en kombination av subjektivt urval och bekvämlighetsurval. För att besvara studiens forskningsfrågor kom deltagarna att intervjuas med hjälp av semistrukturerade intervjuer vartefter data analyserades utifrån en tematisk analys. Resultatet visar att både lärare och elever upplever såväl utmaningar som möjligheter för att överbrygga språkliga utmaningar i undervisningen. Både lärare och elever upplever teoretiska och skriftliga uppgifter som särskilt utmanande. Såväl lärare som elever upplever samtidigt verbal kommunikation i kombination med kroppsspråk som en särskilt användbar möjlighet för att överbrygga språkliga utmaningar i undervisningen, framför allt för att underlätta förståelsen för eleverna i samband med praktiska moment.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/71991
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay advanced level (717.0Kb)
Datum
2022
Författare
Kröönström, Charlie
Nyckelord
andraspråksinlärning
flerspråkiga elever
Idrott och hälsa
inkludering
språkliga barriärer
nyanlända elever
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV