Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Linnéa
dc.contributor.authorRindforth, Linda
dc.date.accessioned2022-06-10T12:12:18Z
dc.date.available2022-06-10T12:12:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71993
dc.description.abstractSkolorna i Sverige präglas av en heterogen grupp med flerspråkiga elever. Nästan tjugo procent av grundskoleleverna har ett annat modersmål än svenska. Språket är nyckeln till lärande och forskning visar att det kan uppstå svårigheter och utmaningar för flerspråkiga elever gällande skol- och ämnesspråket i undervisningen. För att skolan ska nå en likvärdig utbildning behöver skola samt lärare aktivt arbeta för en individanpassad undervisning utifrån elevernas tidigare bakgrund, erfarenheter, språk och kunskaper. Ämnet hem- och konsumentkunskap innefattar ett komplext skolspråk med flera ämnesspecifika termer och begrepp. Denna studie bidrar till en ökad kunskap om språkets betydelse för lärande och hur lärare kan främja de flerspråkiga elevernas språk- och kunskapsutveckling. Studiens vetenskapliga artiklar och avhandlingarna har kritiskt granskats och utgör resultatet i denna forskningsöversikt. Resultatet belyser de språkliga svårigheter och utmaningar som de flerspråkiga eleverna möter i skolundervisningen. Däremot finns det undervisningsmetoder och strategier lärare kan tillämpa för att främja och stimulera flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling. Slutsatsen är att samtliga lärare behöver få en ökad kunskap och en medvetenhet gällande språkets betydelse för kunskapsutvecklingen.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectflerspråkigheten_US
dc.subjectspråkutvecklingen_US
dc.subjectkunskapsutvecklingen_US
dc.subjectämnesspråken_US
dc.titleSpråkets betydelse för kunskapsutvecklingen. En forskningsöversikt om utmaningar och möjligheter i ämnet hem- och konsumentkunskap.en_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepotheren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record