• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad är det som saknas på tallriken? En forskningsöversikt om vegetariska matval bland ungdomar kopplat till hem- och konsumentkunskap.

Abstract
Intresset för vegetariskt har ökat i Sverige och ses som gynnsamt både för hälsan och klimatet. Denna forskningsöversikt har haft i syfte att undersöka ungdomars syn på just vegetariska matval, och hur lärare inom hem- och konsumentkunskap kan arbeta med vegetarisk mat i ämnet. För att genomföra studiens syfte har empirin hämtats från tio forskningsartiklar med hjälp av flertalet databassökningar. Resultatet visar på att smaken är det som prioriteras när ungdomar gör sina matval. Det framkommer att den övervägande bilden kring vegetariskt bland ungdomarna är negativ. Vegetariskt benämns som smaklöst och som något socialt avvikande. Forskningsöversikten visar även att det finns en kunskapsbrist när det kommer till vegetariskt, då flera ungdomar upplever det som hälsosamt och bra för miljö, men vet inte varför. Det råder osäkerhet kring hur vegetariska rätter ska tillagas. Resultatet visar att lärare i hem- och konsumentkunskap inte gav tillräcklig stöttning till eleverna då dessa skulle hitta eller göra om recept. Flera förslag på hur lärare inom HKK kan arbeta med vegetariska matval har lyfts i studien, till exempel kan läraren genom språket välja att inte alltid peka ut vegetariska rätter som just vegetariska, för att på det sättet minska eventuella negativa reaktioner hos eleverna. Med tanke på attityden kring samt kunskapen om vegetariskt kan ämnet hem- och konsumentkunskap spela en roll när det kommer till att öka denna kunskap. Mer forskning inom ämnet är av intresse, gärna med fokus på metoder som lärare kan använda sig av för att arbeta med vegetariska matval inom HKK.
URI
https://hdl.handle.net/2077/71995
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (665.1Kb)
Date
2022
Author
Andersson, Liv
Petré, Oscar
Keywords
Hem- och konsumentkunskap
lärare
matval
skola
ungdomar
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV