"Det är en soppa!" En kvalitativ studie om hur gymnasielärare omsätter kunskapskraven i praktiken.
Abstract
Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga
styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga
till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens
innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. Det saknas också kunskapsunderlag för hur
de omsätts i praktiken av gymnasielärare. Läraryrket genomsyras av fritt tolknings och
handlingsutrymme. Därför kan det finnas skillnader i hur omsättningen av policy går till.
Därmed ägnar sig den här studien åt att undersöka hur lärare tillämpar kunskapskraven i sin
yrkesutövning. Då det råder delade meningar om hur kunskapskraven ska tolkas finns det
också fog för att tro att faktorerna som ligger till grund för lärares tillvägagångssätt skiljer sig
åt. Undersökningen har genomförts via samtalsintervjuer med sex yrkesverksamma
gymnasielärare i Göteborg. Studiens resultat visar att lärarnas tillvägagångssätt skiljer sig åt
samt att flertalet faktorer spelar in i motivering till tillämpning. Bland annat attityder till
styrdokumenten och lokala normer på lärarnas arbetsplatser. Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga
styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga
till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens
innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. Det saknas också kunskapsunderlag för hur
de omsätts i praktiken av gymnasielärare. Läraryrket genomsyras av fritt tolknings och
handlingsutrymme. Därför kan det finnas skillnader i hur omsättningen av policy går till.
Därmed ägnar sig den här studien åt att undersöka hur lärare tillämpar kunskapskraven i sin
yrkesutövning. Då det råder delade meningar om hur kunskapskraven ska tolkas finns det
också fog för att tro att faktorerna som ligger till grund för lärares tillvägagångssätt skiljer sig
åt. Undersökningen har genomförts via samtalsintervjuer med sex yrkesverksamma
gymnasielärare i Göteborg. Studiens resultat visar att lärarnas tillvägagångssätt skiljer sig åt
samt att flertalet faktorer spelar in i motivering till tillämpning. Bland annat attityder till
styrdokumenten och lokala normer på lärarnas arbetsplatser.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-06-15Author
Svensson, Joel
Keywords
Kunskapskrav, Läroplan, Styrdokument, Implementering, Reformer, Gräsrotsbyråkrati
Kunskapskrav, Läroplan, Styrdokument, Implementering, Reformer, Gräsrotsbyråkrati
Language
swe