• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det är en soppa!" En kvalitativ studie om hur gymnasielärare omsätter kunskapskraven i praktiken.

Abstract
Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. Det saknas också kunskapsunderlag för hur de omsätts i praktiken av gymnasielärare. Läraryrket genomsyras av fritt tolknings och handlingsutrymme. Därför kan det finnas skillnader i hur omsättningen av policy går till. Därmed ägnar sig den här studien åt att undersöka hur lärare tillämpar kunskapskraven i sin yrkesutövning. Då det råder delade meningar om hur kunskapskraven ska tolkas finns det också fog för att tro att faktorerna som ligger till grund för lärares tillvägagångssätt skiljer sig åt. Undersökningen har genomförts via samtalsintervjuer med sex yrkesverksamma gymnasielärare i Göteborg. Studiens resultat visar att lärarnas tillvägagångssätt skiljer sig åt samt att flertalet faktorer spelar in i motivering till tillämpning. Bland annat attityder till styrdokumenten och lokala normer på lärarnas arbetsplatser.
 
Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. Det saknas också kunskapsunderlag för hur de omsätts i praktiken av gymnasielärare. Läraryrket genomsyras av fritt tolknings och handlingsutrymme. Därför kan det finnas skillnader i hur omsättningen av policy går till. Därmed ägnar sig den här studien åt att undersöka hur lärare tillämpar kunskapskraven i sin yrkesutövning. Då det råder delade meningar om hur kunskapskraven ska tolkas finns det också fog för att tro att faktorerna som ligger till grund för lärares tillvägagångssätt skiljer sig åt. Undersökningen har genomförts via samtalsintervjuer med sex yrkesverksamma gymnasielärare i Göteborg. Studiens resultat visar att lärarnas tillvägagångssätt skiljer sig åt samt att flertalet faktorer spelar in i motivering till tillämpning. Bland annat attityder till styrdokumenten och lokala normer på lärarnas arbetsplatser.
 
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/72022
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Magisteruppsats (681.8Kb)
Date
2022-06-15
Author
Svensson, Joel
Keywords
Kunskapskrav, Läroplan, Styrdokument, Implementering, Reformer, Gräsrotsbyråkrati
Kunskapskrav, Läroplan, Styrdokument, Implementering, Reformer, Gräsrotsbyråkrati
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV