• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det är en soppa!" En kvalitativ studie om hur gymnasielärare omsätter kunskapskraven i praktiken.

Sammanfattning
Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. Det saknas också kunskapsunderlag för hur de omsätts i praktiken av gymnasielärare. Läraryrket genomsyras av fritt tolknings och handlingsutrymme. Därför kan det finnas skillnader i hur omsättningen av policy går till. Därmed ägnar sig den här studien åt att undersöka hur lärare tillämpar kunskapskraven i sin yrkesutövning. Då det råder delade meningar om hur kunskapskraven ska tolkas finns det också fog för att tro att faktorerna som ligger till grund för lärares tillvägagångssätt skiljer sig åt. Undersökningen har genomförts via samtalsintervjuer med sex yrkesverksamma gymnasielärare i Göteborg. Studiens resultat visar att lärarnas tillvägagångssätt skiljer sig åt samt att flertalet faktorer spelar in i motivering till tillämpning. Bland annat attityder till styrdokumenten och lokala normer på lärarnas arbetsplatser.
 
Skolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. Det saknas också kunskapsunderlag för hur de omsätts i praktiken av gymnasielärare. Läraryrket genomsyras av fritt tolknings och handlingsutrymme. Därför kan det finnas skillnader i hur omsättningen av policy går till. Därmed ägnar sig den här studien åt att undersöka hur lärare tillämpar kunskapskraven i sin yrkesutövning. Då det råder delade meningar om hur kunskapskraven ska tolkas finns det också fog för att tro att faktorerna som ligger till grund för lärares tillvägagångssätt skiljer sig åt. Undersökningen har genomförts via samtalsintervjuer med sex yrkesverksamma gymnasielärare i Göteborg. Studiens resultat visar att lärarnas tillvägagångssätt skiljer sig åt samt att flertalet faktorer spelar in i motivering till tillämpning. Bland annat attityder till styrdokumenten och lokala normer på lärarnas arbetsplatser.
 
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72022
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Magisteruppsats (681.8Kb)
Datum
2022-06-15
Författare
Svensson, Joel
Nyckelord
Kunskapskrav, Läroplan, Styrdokument, Implementering, Reformer, Gräsrotsbyråkrati
Kunskapskrav, Läroplan, Styrdokument, Implementering, Reformer, Gräsrotsbyråkrati
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV