Objektivitet och elever Elevers upplevelser om lärares förhållningssätt till objektivitet
Abstract
Utifrån gymnasieskolans läroplan går det att utläsa att all undervisning ska vara objektiv.
Detta är viktigt för tilltron till utbildningsväsendet men också för att elever ska få utvecklas
till demokratiska medborgare som kan verka tillsammans med andra samhällsmedborgare.
Tidigare forskning om just objektivitet och undervisning utgår ofta från lärare och undersöker
deras förhållningssätt till hur de är objektiva i klassrummet. Denna studie syftar till att
undersöka elevers upplevelser av lärares förhållningssätt till objektivitet i
samhällskunskapsundervisning och undersöker om de förhållningssätt som de har stött på
uppfattas som legitima. För att studera gymnasieelevers upplevelser och uppfattningar
används en kvalitativ metod med semistrukturerade samtalsintervjuer där sammanlagt sex
elever från olika gymnasieskolor intervjuades. För att sammanställa resultatet används en
tematisk analys och ett fyrfältsdiagram som tar avstamp i tidigare forskning och arbeten om
objektivitet. Resultatet visar att elever har upplevt olika förhållningssätt och där lärare
upplevs variera i hur de är allsidiga, neutrala och därmed objektiva i sin undervisning. Det
framkommer dessutom att alla förhållningssätt som respondenterna har upplevt i
undervisningen uppfattas som legitima. Men det fanns dock tillfällen där eleverna ansåg att de
inte var legitima vilket var när lärares personliga åsikter glorifierades och hade negativ
påverkan på undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-06-15Author
Holmer Brymell, Anton
Keywords
Objektivitet, allsidighet, neutralitet, undervisning, samhällskunskap, förhållningssätt, elever
Language
swe