• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Objektivitet och elever Elevers upplevelser om lärares förhållningssätt till objektivitet

Sammanfattning
Utifrån gymnasieskolans läroplan går det att utläsa att all undervisning ska vara objektiv. Detta är viktigt för tilltron till utbildningsväsendet men också för att elever ska få utvecklas till demokratiska medborgare som kan verka tillsammans med andra samhällsmedborgare. Tidigare forskning om just objektivitet och undervisning utgår ofta från lärare och undersöker deras förhållningssätt till hur de är objektiva i klassrummet. Denna studie syftar till att undersöka elevers upplevelser av lärares förhållningssätt till objektivitet i samhällskunskapsundervisning och undersöker om de förhållningssätt som de har stött på uppfattas som legitima. För att studera gymnasieelevers upplevelser och uppfattningar används en kvalitativ metod med semistrukturerade samtalsintervjuer där sammanlagt sex elever från olika gymnasieskolor intervjuades. För att sammanställa resultatet används en tematisk analys och ett fyrfältsdiagram som tar avstamp i tidigare forskning och arbeten om objektivitet. Resultatet visar att elever har upplevt olika förhållningssätt och där lärare upplevs variera i hur de är allsidiga, neutrala och därmed objektiva i sin undervisning. Det framkommer dessutom att alla förhållningssätt som respondenterna har upplevt i undervisningen uppfattas som legitima. Men det fanns dock tillfällen där eleverna ansåg att de inte var legitima vilket var när lärares personliga åsikter glorifierades och hade negativ påverkan på undervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72024
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Magisteruppsats (1.146Mb)
Datum
2022-06-15
Författare
Holmer Brymell, Anton
Nyckelord
Objektivitet, allsidighet, neutralitet, undervisning, samhällskunskap, förhållningssätt, elever
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV