• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samhällskunskapens särskilt kontroversiella frågor.

Abstract
Skolan är en plats där elever med olika åsikts- och värderingsgrunder möts och där kontroverser och diskussioner tar en naturlig plats. Att hantera och diskutera kontroversiella frågor i undervisningen kan vara svårt och utmanande för lärare men också ett måste och en möjlighet för en utbildning som ska verka för demokratins fortlevnad. Den här uppsatsen har med en kvalitativ metod undersökt vilka kontroversiella frågor samhällskunskapslärare tycker är särskilt svåra att hantera och vilka strategier de använder sig av när de hanterar särskilt kontroversiella frågor i undervisningen utifrån strategierna debattledare, normfördelare, fostraren och avvisaren. Resultatet visar att genus och jämställdhetsfrågor samt rasism och främlingsfientlighetsfrågor är de ämnen som gymnasielärare i samhällskunskap i Göteborgsregionen anser särskilt kontroversiella att hantera. De strategier lärare använder sig av i hanteringen av särskilt kontroversiella ämnen är debattledaren, normfördelaren, och fostraren men inte avvisaren.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/72029
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Magisteruppsats (1.347Mb)
Date
2022-06-15
Author
Vinberg, Tove
Keywords
Samhällskunskap, samhällskunskapslärare, kontroversiella frågor, kontrovershantering, lärarstrategier.
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV