Show simple item record

dc.contributor.authorVinberg, Tove
dc.date.accessioned2022-06-15T13:22:02Z
dc.date.available2022-06-15T13:22:02Z
dc.date.issued2022-06-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72029
dc.description.abstractSkolan är en plats där elever med olika åsikts- och värderingsgrunder möts och där kontroverser och diskussioner tar en naturlig plats. Att hantera och diskutera kontroversiella frågor i undervisningen kan vara svårt och utmanande för lärare men också ett måste och en möjlighet för en utbildning som ska verka för demokratins fortlevnad. Den här uppsatsen har med en kvalitativ metod undersökt vilka kontroversiella frågor samhällskunskapslärare tycker är särskilt svåra att hantera och vilka strategier de använder sig av när de hanterar särskilt kontroversiella frågor i undervisningen utifrån strategierna debattledare, normfördelare, fostraren och avvisaren. Resultatet visar att genus och jämställdhetsfrågor samt rasism och främlingsfientlighetsfrågor är de ämnen som gymnasielärare i samhällskunskap i Göteborgsregionen anser särskilt kontroversiella att hantera. De strategier lärare använder sig av i hanteringen av särskilt kontroversiella ämnen är debattledaren, normfördelaren, och fostraren men inte avvisaren.en_US
dc.subjectSamhällskunskap, samhällskunskapslärare, kontroversiella frågor, kontrovershantering, lärarstrategier.en_US
dc.titleSamhällskunskapens särskilt kontroversiella frågor.en_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record