dc.contributor.author | Vinberg, Tove | |
dc.date.accessioned | 2022-06-15T13:22:02Z | |
dc.date.available | 2022-06-15T13:22:02Z | |
dc.date.issued | 2022-06-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72029 | |
dc.description.abstract | Skolan är en plats där elever med olika åsikts- och värderingsgrunder möts och där kontroverser
och diskussioner tar en naturlig plats. Att hantera och diskutera kontroversiella frågor i
undervisningen kan vara svårt och utmanande för lärare men också ett måste och en möjlighet
för en utbildning som ska verka för demokratins fortlevnad. Den här uppsatsen har med en
kvalitativ metod undersökt vilka kontroversiella frågor samhällskunskapslärare tycker är
särskilt svåra att hantera och vilka strategier de använder sig av när de hanterar särskilt
kontroversiella frågor i undervisningen utifrån strategierna debattledare, normfördelare,
fostraren och avvisaren. Resultatet visar att genus och jämställdhetsfrågor samt rasism och
främlingsfientlighetsfrågor är de ämnen som gymnasielärare i samhällskunskap i
Göteborgsregionen anser särskilt kontroversiella att hantera. De strategier lärare använder sig
av i hanteringen av särskilt kontroversiella ämnen är debattledaren, normfördelaren, och
fostraren men inte avvisaren. | en_US |
dc.subject | Samhällskunskap, samhällskunskapslärare, kontroversiella frågor, kontrovershantering, lärarstrategier. | en_US |
dc.title | Samhällskunskapens särskilt kontroversiella frågor. | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |