Kvinnorna i historieämnet en studie över läroböcker i ämnet historia på gymnasiet
Sammanfattning
En kort sammanfattning:
Skolverket publicerade 006 en rapport om huruvida dagens läromedel överensstämmer med
rådande läroplan, en undersökning benämnd I enlighet med skolans värdegrund. Rapporten
visade att kvinnan kommer i skymundan i läroböckerna. Syftet med denna uppsats är att lyfta
fram hur kvinnor framställs och har framställts i läroböcker för ämnet historia på gymnasiet.
Genom att göra nedslag i fyra olika tidsepoker vill vi studera hur kvinnor framställs i dagens
läroböcker såväl som i äldre. Det rör sig således om en jämförande studie över tid för att se
hur framställningar angående kvinnor har förändrats. De inkluderade tidsperioderna är 190-,
60- och 80-talen, samt 000-talet. Använda frågeställningar hanterar andelen kvinnor av
nämnda personer, vilka roller kvinnorna spelar, hur den kvinnliga emancipationen framställs,
hur förhållandet mellan könen framställs samt i vilken mån kvinnornas historia är
sammanvävd med den övriga historien. Resultatet pekar på att den manliga dominansen i
läroböckerna är överhängande och att andelen kvinnliga aktörer i läroböckerna fick en
nedgång under 60- och 80-talen jämfört med de resterande undersökningsperioderna. Vilka
roller de omnämnda kvinnorna har förändras över tid. Från att på 190-talet bara behandla
kvinnor som på ett eller annat sätt har en relation till den politiska makten, har det ändrats så
att politiska kvinnor i dagens läroböcker är i minoritet. Kvinnoemancipationen får trots sin
signifikans inte speciellt stort utrymme i läroböckerna. Förhållandet mellan könen behandlas i
princip inte alls i de två första undersökningsperioderna. Från 1980-talet och framåt är det
dock tydligt att könens förhållande gentemot varandra får ett allt större utrymme.
Undersökning har gett tydliga tecken på att kvinnor får mer utrymme i dagens läroböcker
jämfört med tidigare. I diskussionen framförs tesen att kvinnans historia och
jämställdhetsproblematiken i framtiden kan komma att belysas ytterligare. Historielärare bör
dock vid användandet av läroböcker vara medvetna om den sneda fördelning som ändå finns.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Bådagård, Jakob
Bellstrand, Maria
Nyckelord
Kvinnor
läroböcker
historia
genus
kön
roller,
Språk
sv