• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Master
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Master
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nå ut - En analys av den externa kommunikationen vid två lärosäten

Sammanfattning
Syfte: Att utveckla och tillämpa ett teoretiskt ramverk för att kvalitativt analysera ex- tern kommunikation från institutioner inom högre utbildning avseende förhål- landet mellan kommunikationspolicyer och producerade texter för externa mål- grupper. Teori: Strategisk kommunikation och public relations. Studien är gjord med utgångs- punkt från ett ramverk för arbete med public relations inom högre utbildning. Metod: Kvalitativ analys. Resultat: Högskolan i Halmstad och Högskolan Kristianstad har ett välfungerande kom- munikativt arbete utifrån deras kommunikationspolicyer och material på hög- skolornas hemsidor. Högskolan i Halmstads kommunikationspolicy utmärks av en tydligt utformad profil vilket också framträder vid analysen av hemsidetexterna. En tydlig profil ger också en tydligare image (hur högskolan uppfattas). Kommunikationsmålen är dock övergripande i sin karaktär. Högskolan i Kristianstad utmärker sig i sin kommunikationspolicy istället med tydliga mål för kommunikationen. Det ger att det blir lättare att utvärdera målen vid genomgång av kommunikativa insat- ser. Profilen är dock inte lika tydlig som Högskolan i Halmstads. Samtidigt som det finns en diskrepans i kommunikationspolicyerna arbetar båda högskolorna dock väl utifrån kommunikationsmålen som ställts upp i policyer- na. Högskolorna arbetar även med att informera och samverka vilket är ett krav för högskolor enligt Högskolelagen (1992:1434). Studien visar på hur kommunikationen inom ett komplext organisationsfält – högskolesektorn – kan åskådliggöras och utvärderas genom ett antal punkter till stöd för att kommunikationen ska fungera väl. Studien kan också fungera som underlag för kommunikationsarbete inom sektorn.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72100
Samlingar
  • Master
Fil(er)
Masteruppsats (492.6Kb)
Datum
2022-06-20
Författare
Jobring, Nils
Nyckelord
Strategisk kommunikation, public relations, universitet, högsko- lor, best practices, bästa praktiker
Publikationstyp
H2
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV