Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning
Abstract
Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom
lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar
denna åsikt. Denna studie är en forskningsöversikt, vars syfte har varit att undersöka befintlig
vetenskaplig forskning om lärares användning av, och uppfattningar om formativ bedömning i
undervisningen, samt vad elever har för uppfattningar om bedömningsmetoden.
Forskningsöversiktens empiri har insamlats genom systematiska databassökningar och
besvarat syftet med hjälp av tio vetenskapliga artiklar, som på olika vis berört ämnet formativ
bedömning, både från lärar- och elevperspektiv. Resultatet av forskningsöversikten visar på
en kunskapsbrist hos lärare kring användandet av formativ bedömning, och att detta även har
påtalats av elever som uppgett att de mottagit återkoppling av bristande kvalitet. Dessutom är
tidsbristen en avgörande faktor som påverkat bedömningens kvalitet. Däremot har resultatet
visat att både elever och lärare uttryckt ett positivt synsätt på formativ bedömning.
Förutsättningarna för formativ bedömning i undervisningen diskuteras, bland annat i relation
till skolämnet hem- och konsumentkunskap. I framtiden kan det vara av intresse att undersöka
hur formativ bedömning upplevs av lärare och elever i Sverige, samt hur lärare använder sig
av detta i undervisningen i den svenska skolan. En forskning inom frågan som även lyfter
skolämnet hem- och konsumentkunskap hade bidragit till att minska det forskningsgap som
finns kring skolämnet.
Collections
View/ Open
Date
2022Author
Aho, Hanna
Vestlund, Sanna
Keywords
formativ bedömning
elever
lärare
uppfattningar
hem- och konsumentkunskap
Publication type
other
Language
swe