• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Formativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömning

Sammanfattning
Formativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en forskningsöversikt, vars syfte har varit att undersöka befintlig vetenskaplig forskning om lärares användning av, och uppfattningar om formativ bedömning i undervisningen, samt vad elever har för uppfattningar om bedömningsmetoden. Forskningsöversiktens empiri har insamlats genom systematiska databassökningar och besvarat syftet med hjälp av tio vetenskapliga artiklar, som på olika vis berört ämnet formativ bedömning, både från lärar- och elevperspektiv. Resultatet av forskningsöversikten visar på en kunskapsbrist hos lärare kring användandet av formativ bedömning, och att detta även har påtalats av elever som uppgett att de mottagit återkoppling av bristande kvalitet. Dessutom är tidsbristen en avgörande faktor som påverkat bedömningens kvalitet. Däremot har resultatet visat att både elever och lärare uttryckt ett positivt synsätt på formativ bedömning. Förutsättningarna för formativ bedömning i undervisningen diskuteras, bland annat i relation till skolämnet hem- och konsumentkunskap. I framtiden kan det vara av intresse att undersöka hur formativ bedömning upplevs av lärare och elever i Sverige, samt hur lärare använder sig av detta i undervisningen i den svenska skolan. En forskning inom frågan som även lyfter skolämnet hem- och konsumentkunskap hade bidragit till att minska det forskningsgap som finns kring skolämnet.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72160
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay (865.2Kb)
Datum
2022
Författare
Aho, Hanna
Vestlund, Sanna
Nyckelord
formativ bedömning
elever
lärare
uppfattningar
hem- och konsumentkunskap
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV