Är hälsa verkligen inkluderat? En forskningsöversikt om undervisning av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder.
Abstract
Idrott och hälsa är ett ämne som ska behandla fysisk, psykisk och social hälsa enligt den svenska
kursplanen. Men frågan är hur detta kan genomföras i praktiken? Syftet med denna
forskningsöversikt är därför att granska och sammanställa tidigare forskning om undervisning
av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder, med
utgångspunkt i ett svenskt perspektiv samt ett lärarperspektiv. Länder som ingår i
forskningsöversikten kommer från Europa, Asien och Oceanien. Metoden som använts bygger
på publicerade vetenskapliga artiklar inom ämnet och som är sammanställda i en systematisk
forskningsöversikt. Totalt har nio artiklar från olika länder använts. Resultatet som har
framkommit tyder på lagspel, kondition och utomhusaktiviteter dominerar i ämnet. Detta trots
att hälsa som begrepp nämns ofta i den svenska läroplanen. Samtidigt anser lärare i flera
intervjustudier att hälsa är ett brett begrepp, något som leder till svårigheter med att
implementera det i undervisningen. Slutsatsen som kan dras är att fysisk aktivitet är det mest
vanliga när det kommer till lektionsinnehåll, både internationellt och i Sverige. Samtidigt finns
det oklarheter kring vem som ska lära ut om hälsoaspekter i undervisningen. Det behöver bli
tydligare vad som förväntas av läraren och detta behöver definieras i bland annat
lärarutbildningen. Därför behövs det också mer forskning inom det här området.
Collections
View/ Open
Date
2022Author
Rindvik, Malin
Segerström, Agnes
Keywords
Curriculum
Health Education
Physical Education
Teacher
Publication type
other
Language
swe