• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Är hälsa verkligen inkluderat? En forskningsöversikt om undervisning av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder.

Sammanfattning
Idrott och hälsa är ett ämne som ska behandla fysisk, psykisk och social hälsa enligt den svenska kursplanen. Men frågan är hur detta kan genomföras i praktiken? Syftet med denna forskningsöversikt är därför att granska och sammanställa tidigare forskning om undervisning av hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa och hur detta tar sig uttryck i olika länder, med utgångspunkt i ett svenskt perspektiv samt ett lärarperspektiv. Länder som ingår i forskningsöversikten kommer från Europa, Asien och Oceanien. Metoden som använts bygger på publicerade vetenskapliga artiklar inom ämnet och som är sammanställda i en systematisk forskningsöversikt. Totalt har nio artiklar från olika länder använts. Resultatet som har framkommit tyder på lagspel, kondition och utomhusaktiviteter dominerar i ämnet. Detta trots att hälsa som begrepp nämns ofta i den svenska läroplanen. Samtidigt anser lärare i flera intervjustudier att hälsa är ett brett begrepp, något som leder till svårigheter med att implementera det i undervisningen. Slutsatsen som kan dras är att fysisk aktivitet är det mest vanliga när det kommer till lektionsinnehåll, både internationellt och i Sverige. Samtidigt finns det oklarheter kring vem som ska lära ut om hälsoaspekter i undervisningen. Det behöver bli tydligare vad som förväntas av läraren och detta behöver definieras i bland annat lärarutbildningen. Därför behövs det också mer forskning inom det här området.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72162
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay (738.7Kb)
Datum
2022
Författare
Rindvik, Malin
Segerström, Agnes
Nyckelord
Curriculum
Health Education
Physical Education
Teacher
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV