Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.
Sammanfattning
Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism
i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa
diagnoser. Enligt läroplanen och svensk Skollag ska elever som är i behov av stöd erbjudas
anpassningar. Eftersom lärare saknar kunskap och resurser är begränsade, får eleverna inte det
stöd som de har rätt till. Syftet med denna forskningsöversikt är att öka kunskapen om
undervisning av elever med ADHD och/eller autism inom skolämnet Idrott och hälsa. Ett
systematiskt urval av artiklar genomfördes utifrån nyckelord kopplade till
forskningsöversiktens syfte och frågeställningar. Studierna visade att det fanns brist på stöd
från annan personal utöver läraren i Idrott och hälsa och att det efterfrågades mer anpassat
material till undervisning med elever som har ADHD och/eller autism. Lärare i Idrott och
hälsa upplever även att de saknade utbildning och erfarenhet av att undervisa dessa elever. I
Idrott och hälsa undervisning problematiseras tävlingsmoment då elever med ADHD och/eller
autism bland annat har sociala svårigheter. Det framkommer däremot att ett arbete med det
sociala samspelet mellan elever bidrar till att dessa elever utvecklar sin sociala kompetens.
Arbetar läraren också med att skapa goda relationer med dessa elever och elevernas
vårdnadshavare ökar det förståelsen för hur lektioner kan anpassas utifrån individernas behov.
Det finns ett stort behov av svensk forskning som granskar lärares förutsättningar till att
undervisa elever med ADHD och/eller autism, samt hur lärare i svensk skola idag arbetar med
dessa elever.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2022Författare
Lidén, Marcus
Rosing, Rosita
Nyckelord
ADHD
autism
elever
funktionsnedsättning
förutsättningar
Idrott och hälsa
inkludering
lärare
NPF
relationer
uppfattningar
Publikationstyp
other
Språk
swe