• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.

Sammanfattning
Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa diagnoser. Enligt läroplanen och svensk Skollag ska elever som är i behov av stöd erbjudas anpassningar. Eftersom lärare saknar kunskap och resurser är begränsade, får eleverna inte det stöd som de har rätt till. Syftet med denna forskningsöversikt är att öka kunskapen om undervisning av elever med ADHD och/eller autism inom skolämnet Idrott och hälsa. Ett systematiskt urval av artiklar genomfördes utifrån nyckelord kopplade till forskningsöversiktens syfte och frågeställningar. Studierna visade att det fanns brist på stöd från annan personal utöver läraren i Idrott och hälsa och att det efterfrågades mer anpassat material till undervisning med elever som har ADHD och/eller autism. Lärare i Idrott och hälsa upplever även att de saknade utbildning och erfarenhet av att undervisa dessa elever. I Idrott och hälsa undervisning problematiseras tävlingsmoment då elever med ADHD och/eller autism bland annat har sociala svårigheter. Det framkommer däremot att ett arbete med det sociala samspelet mellan elever bidrar till att dessa elever utvecklar sin sociala kompetens. Arbetar läraren också med att skapa goda relationer med dessa elever och elevernas vårdnadshavare ökar det förståelsen för hur lektioner kan anpassas utifrån individernas behov. Det finns ett stort behov av svensk forskning som granskar lärares förutsättningar till att undervisa elever med ADHD och/eller autism, samt hur lärare i svensk skola idag arbetar med dessa elever.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72164
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay (1.326Mb)
Datum
2022
Författare
Lidén, Marcus
Rosing, Rosita
Nyckelord
ADHD
autism
elever
funktionsnedsättning
förutsättningar
Idrott och hälsa
inkludering
lärare
NPF
relationer
uppfattningar
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV