• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En vinnare eller förlorare? En kvantitativ studie om gymnasieelevers inställning till tävlingsmoment i Idrott och hälsa undervisningen.

Abstract
I Skolinspektionens granskningsrapport 2018 av Idrott och hälsa i årskurs 7-9 framkommer att tävlingsmoment är ett utbrett fenomen i undervisningen. Rapporten belyser att vissa elever exkluderas och motvilligt passiviseras till följd av tävlingsmoment. Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers inställning till tävlingsmoment i ämnet Idrott och hälsa. En kvantitativ metod i form av en enkätundersökning användes med målsättning att också undersöka hur elevers idrottslig bakgrund påverkar inställningen till tävlingsmoment. Totalt deltog 324 respondenter från fyra gymnasieskolor inom Storgöteborg. Resultatet visar att en majoritet av eleverna uppskattar tävlingsmoment i undervisningen. Utifrån studiens tre grupper idrottsaktiva, träningsaktiva och icke idrottsaktiva återfanns en signifikant skillnad (p <.001) gällande i vilken utsträckning eleverna uppskattar tävlingsmoment i undervisningen. Idrottsaktiva tenderar att uppskatta tävlingsmoment i högre utsträckning än träningsaktiva och icke idrottsaktiva. Bollspel och racksport är de områdena som icke idrottsaktiva tenderar att vilja ha mest inslag av tävlingsmoment i, samtidigt som träningsaktiva och idrottsaktiva i ännu högre utsträckning vill ha inslag av tävlingsmoment inom dessa områden. Resultatet påvisar att det finns en positiv inställning inom dessa områden av tävlingsmoment i undervisningen utifrån studiens samtliga elevgrupper. Begreppen tävla eller tävlingsmoment stipuleras inte i Skolverkets styrdokument. Mot bakgrund av att tävlingsmoment, enligt Skolinspektionen och denna studie, är ett utbrett fenomen inom Idrott och Hälsa, vore det en adekvat frågeställning att fundera kring hur tävlingsmoment kan användas som en positiv och utvecklande möjlighet i undervisningen, då denna studies resultat visar att majoriteten av de tillfrågade eleverna uppskattar tävlingsmoment i undervisningen.
URI
https://hdl.handle.net/2077/72166
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay advanced level (759.3Kb)
Date
2022
Author
Eriksson, Daniel
Keywords
Idrott och hälsa
idrottsaktiv
icke idrottsaktiv
tävla
tävlingsmoment
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV