Kroppsideal i sociala medier och i ämnet idrott och hälsa - En kvalitativ intervjustudie utifrån gymnasielevers perspektiv.
Sammanfattning
Samhällets kroppsideal för hur människor bör se ut är bland annat präglat av de material som
går att finna i sociala medier, vilket majoriteten av ungdomar använder sig utav dagligen.
Ungdomar är den åldersgrupp som har högst användning av sociala medier och befinner sig
också i den åldersgrupp som är särskilt mottagliga för socialt inflytande, jämfört med äldre
åldersgrupper. Enligt ämnesplanen för idrott och hälsa för gymnasiet är det idrottslärarens
uppgift att behandla kroppsideal och dess konsekvenser i undervisningen. Syftet med studien
är att genom intervjuer med ungdomar på gymnasiet bidra med en ökad förståelse kring deras
perspektiv på kroppsideal, kopplat till sociala medier och ämnet idrott och hälsa. Metoden
som används i studien är en kvalitativ metod, vilket genomförs med hjälp av semi-
strukturerade intervjuer med sex ungdomar från Västra Götaland Län. Deltagarna är
tredjeårets gymnasielever (18-19 år) och har under de två första åren på skolan genomfört
kursen idrott och hälsa 1. Studiens resultat visar att ungdomarna upplever att den främsta
exponeringen av kroppsideal i sociala medier sker via plattformarna Instagram och Tik tok.
Exponeringen visar sig i störst utsträckning inverka negativt på ungdomarnas
kroppsuppfattning. Kroppsideal är någon som ungdomarna upplever inte genomsyrar
undervisningen eller upplevs behandlas tillräckligt. Ungdomarna eftersöker en undervisning
som lär ut kroppsideal genom ett bredare perspektiv på hälsa och i relation till kost och
träning.
Samlingar
Datum
2022Författare
Shamsi, Navid
Nyckelord
Idrott och hälsa
kroppsideal
kroppsuppfattning
sociala medier
ungdomar
Publikationstyp
other
Språk
swe