Svårigheter och möjligheter vid integrering av skapande verksamheter. En kvalitativ undersökning av tre lärares erfarenheter.
Sammanfattning
Studiens syfte var att undersöka vad olika lärare ser för möjligheter respektive svårigheter
med att integrera skapande ämnen i de traditionellt teoretiska ämnena i skolans tidigare åldrar.
Arbetet har en litteraturgenomgång och en empirisk studie. Vi valde att använda oss av
kvalitativ intervju där vi tillfrågade sex verksamma pedagoger i skolans tidigare åldrar. Tre av
de tillfrågade tackade ja till att delta i undersökningen.
Vi fick information om vad lärarna ser som möjligheter respektive svårigheter med att arbeta
med skapande ämnen. De huvudsakliga möjligheterna var att pedagogerna har ekonomiska
resurser att köpa in det material de behöver. Två av pedagogerna anser att barnen genom
skapande verksamheter kan inhämta kunskap inom teoretiska ämnen med skapande
verksamheter som verktyg. De tre informanterna nämner också att skapande verksamheter är
viktigt då de utvecklar elevernas alla sinnen. De svårigheter pedagogerna såg var i huvudsak
att det var svårt att få tiden att räcka till och att antalet personal i barngruppen borde vara
större.
Vår analys av intervjuunderlaget visar också att de tillfrågade lärarna har olika syn på vad
skapande verksamhet innebär. Eftersom litteraturen inte ger någon exakt beskrivning av vad
begreppet skapande verksamheter innefattar, gjorde vi en sammanställning av vilka ämnen
inriktningen skapande verksamheter för tidiga åldrar innehåller. Inriktningen ingår i
lärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Följande ämnen ingår: musik, bild, dans, drama,
rytmik och slöjd. Med hjälp av tidigare forskning och teorier i litteraturen sammanställde vi
en egen definition av begreppet skapande verksamheter. Vår analys tyder också på att
pedagogens synsätt på skapande verksamheters syfte, är viktig vid resultatet av integreringen.
De två lärarna som har ett instrumentellt synsätt verkar lyckas bättre med integreringen, än
den lärare som har ett intrinsikalt synsätt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Bergholtz, Emily
Segersson, Elin Asteberg
Nyckelord
skapande verksamhet
integrering
tidiga åldrar
m
Språk
sv