• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum: En intervjustudie om tre lärares förhållningssätt till litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum

Fiction reading in a multicultural classroom

Sammanfattning
Syftet med detta examensarbete är att undersöka ett antal lärares förhållningssätt till litteraturundervisning i kulturellt heterogena klassrum. I ämnesplanen för svenska står det att eleverna ska få möta olika typer av skönlitteratur och texter där de ska få sätta innehållet i relation till bland annat egna erfarenheter (Skolverket 2011). Målet med denna undersökning är att ta del av lärarnas resonemang kring arbetsmetoder och legitimering av urval i ett heterogent klassrum med elever med olika bakgrunder och erfarenheter. Studien är baserad på tre kvalitativa forskningsintervjuer. Resultatet visar att en central del i lärarnas arbete är att väcka läslust och arbeta motivationshöjande genom olika redskap när de möter en låg kunskapsnivå och en bristande läsförmåga hos eleverna. En viktig del i den litterära undervisningen blir därmed att hjälpa eleverna genom olika metoder att ta till sig den text som ska läsas. I valet av litteratur tar lärarna inte hänsyn till elevernas olika etniciteter. Lärarna väljer litteratur som alla elever kan relatera till med allmänskliga teman. Samtliga lärare involverar elevernas erfarenheter i relation till den lästa texten och intar ett inkludernade förhållningssätt i den litterära undervisningen.
Utgivare
Göteborgs universitet
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72202
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
Fil(er)
Dina Shaheen arkivversion .pdf (890.0Kb)
Datum
2022
Författare
Shaheen, Dina
Nyckelord
litteraturundervisning
skönlitteratur
urval
gymnasieskolan
mångkulturella klassrum
kulturellt heterogena klassrum
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV