• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att undervisa om näring i hem-och konsumentkunskap nu och efter läroplansskiftet.

Sammanfattning
Kunskaper om näring är väsentligt för individer att utveckla för att förhindra eventuella folksjukdomar, övervikt och diabetes. I ämnet hem- och konsumentkunskapens kursplan Lgr11 ska eleverna undervisas om ämnet näring. Däremot nämns inte begreppet näring i den kommande kursplanen Lgr22 vilket kan medföra en viss problematik med att eleverna inte utvecklar näringslärakunskaper i skolan. Studien syftar till att genom semistrukturerade intervjuer undersöka fem lärares uppfattningar om begreppet näring och dess betydelse, samt hur de undervisar om ämnet näring utifrån Lgr11 och potentiella undervisningssätt från Lgr22. I intervjuerna förmedlar lärarna att kunskaper om näring är väsentligt. Eleverna behöver utveckla en medvetenhet om de olika näringsämnenas betydelse för deras välmående. Samtliga informanter anser att de bedriver en undervisning om näring utifrån Lgr11, däremot kommer några av informanterna lägga mindre undervisningstid på ämnet näring utifrån Lgr22. En anledning till den planerade minskningen uppges vara ämnets begränsade timfördelning. Studiens slutsats mynnar ut i att kunskaper om näring är väsentligt för individer att utveckla för att motverka eventuella folksjukdomar och för att må bra. Skolan har möjlighet till att utveckla elevernas kunskaper om näring utifrån Lgr11 samt Lgr22. Trots att begreppet näring inte nämns explicit i Lgr22 går det att tolka in i de övriga centrala innehållen. Informanterna meddelar att de kommer fortsatt bedriva undervisning om näring då de anser att det är viktiga kunskaper för eleverna att utveckla. Några informanter föreslår ett ökat ämnesöverskridande arbete om näring med andra ämnen för att kunna tillägna ytterligare tid till näringslära.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72269
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay advanced level (1.666Mb)
Datum
2021
Författare
Grön, Emelie
Nyckelord
näringslära
nutrition literacy
hem- och konsumentkunskap
lärare
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV