• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hälsa ur ett elevperspektiv. Uppfattningar och erfarenheter av undervisning om hälsa i hem- och konsumentkunskap.

Sammanfattning
Det holistiska och dynamiska begreppet hälsa diskuteras ofta i medier av olika slag och är dessutom ett centralt perspektiv i ämnet hem- och konsumentkunskap (HKK). HKK ska ge elever möjlighet att utveckla flera viktiga förmågor inom hälsa. Trots det tenderar undervisning om hälsa att ha fokus på endast en liten del, där det främst handlar om matens betydelse för den fysiska hälsan. Syftet med studien är att kartlägga elevers uppfattningar om hälsa och deras erfarenheter av undervisning om hälsa i HKK. En kvantitativ metod med inslag av kvalitativ innehållsanalys används med en digital enkät för datainsamling, där totalt 64 elever deltar. Resultatet visar att den fysiska dimensionen av hälsa är den dimension som dominerar elevers uppfattningar. Flickor anger även den sociala dimensionen av hälsa som en betydelsefull faktor. Elever anger ingen större erfarenhet av den sociala dimensionen av hållbar utveckling som är en central del i undervisning om hälsa i HKK. Även hälsobudskap via medier inkluderas sällan i undervisningen. Eleverna är främst bekanta med lärarledd undervisning som berör hygien, varierade och balanserade måltider, näringslära samt planering/tillagning/värdering av måltider utifrån perspektivet hälsa. En stor del av eleverna anger att undervisningen har hjälpt dem att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till information om hälsa. Vidare anger de en ökning av motivation samt självtillit till att förbättra den egna hälsan genom att göra medvetna hälsoval. Att undervisning om hälsa i HKK har en positiv påverkan på många elevers health literacy är en slutsats som dras.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72275
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay advanced level (3.081Mb)
Datum
2019
Författare
Sürer, Zehra
Nyckelord
empowerment
health literacy
Kasam
media literacy
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV