• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag ser er alla när ni bakar bullar”. Lärares perspektiv på likvärdig bedömning av det praktiska arbetet i hem- och konsumentkunskap.

Sammanfattning
Bedömning är en viktig del av lärarens uppdrag i skolan för att kunna sätta rättvisa betyg på eleverna. I hem- och konsumentkunskapen sker en stor del av bedömningen av elevernas praktiska kunskaper och förmågor vilket kan resultera i att det uppstår svårigheter för lärarna i ämnet. Studien syftar till att identifiera lärares syn på likvärdig bedömning vid det praktiska arbetet i hem- och konsumentkunskap, samt att synliggöra lärares strategier i att bedöma utifrån ett likvärdighetsperspektiv. Metoden som användes vid denna studie är semistrukturerade intervjuer med verksamma och legitimerade lärare i ämnet. Den valda metoden användes för att få en inblick i hem- och konsumentkunskapslärarens upplevelser och erfarenheter kring den praktiska bedömningen i ämnet samt få en förståelse kring deras syn på likvärdig bedömning. Resultatet visar att det finns fler liknelser än skillnader mellan lärarnas olika erfarenheter kring den praktiska bedömningen. Dels när det gäller synen kring svårigheterna och möjligheter med den praktiska bedömningen, dels vad likvärdig bedömning innebär för den enskilda läraren. Resultaten ger en överblick i vilka svårigheter och möjligheter läraren ser med den praktiska bedömningen och vad som kan försvåra för att bedöma alla sina elever likvärdigt. Slutsatsen av denna studie är att praktisk bedömning är något komplext där varje lärare har utvecklat sin strategi för att främja elevernas kunskapsutveckling och bidrag till ökad likvärdighet i klassrummet. Oavsett vilken strategi som läraren använder finns det rum för utveckling och den problematik som praktisk bedömning i hem- och konsumentkunskapen medför blir fortsatt i lärarens arbete.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72276
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay advanced level (1.388Mb)
Datum
2021
Författare
Atkins, Ella
Nyckelord
hem- och konsumentkunskap
bedömning
lärare
likvärdighet
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV