Vem äger hammaren? En undersökning om genus och jämställdhet i läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 2003.
Sammanfattning
Syftet med vår studie var att i läroböcker i svenska för skolår 1 studera framställningen av genus och hur det har
förändrats över tid, samt att se denna framställning ur ett jämställdhetsperspektiv. De frågor vi utgick ifrån var:
Hur framställs manligt respektive kvinnligt i läroböcker över tid? Har läroböcker utvecklats över tid till att bli
mer jämställda? Samt hur förhåller sig läroböcker till samtida styrdokuments eventuella riktlinjer för
jämställdhetsarbete i skolan?
Vi har analyserat sex läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 003 och jämfört dessa, både med
varandra och med de för tiden rådande styrdokumenten. Vi har analyserat hur manligt respektive kvinnligt
framställs i respektive lärobok både ur ett kvantitativt- och ett kvalitativt perspektiv. Både text och bild
granskades med fokus på framställningen av manligt respektive kvinnligt.
Vårt resultat visade att det sätt på vilket manligt respektive kvinnligt framställs i läroböckerna över tid har
förändrats till att bli mer könsneutralt. I takt med att styrdokumenten revideras vad gäller direktiv för
jämställdhetsarbete i skolan har också läroböckerna blivit mer jämställda. Vår slutsats blev dock att man inte helt
kan tala om jämställda läroböcker då framställningen av manligt respektive kvinnligt i första hand har
neutraliseras och därmed inte i någon större utsträckning utmanar traditionella könsmönster. Vi menar att för att
skapa jämställdhet behövs förändringar, och inte enbart neutralisering.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Nilsson, Carolin
Nilsson, Kajsa
Nyckelord
Genus
jämställdhet
läroböcker
styrdokument
Språk
sv