• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem äger hammaren? ­ En undersökning om genus och jämställdhet i läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 2003.

Sammanfattning
Syftet med vår studie var att i läroböcker i svenska för skolår 1 studera framställningen av genus och hur det har förändrats över tid, samt att se denna framställning ur ett jämställdhetsperspektiv. De frågor vi utgick ifrån var: Hur framställs manligt respektive kvinnligt i läroböcker över tid? Har läroböcker utvecklats över tid till att bli mer jämställda? Samt hur förhåller sig läroböcker till samtida styrdokuments eventuella riktlinjer för jämställdhetsarbete i skolan? Vi har analyserat sex läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 003 och jämfört dessa, både med varandra och med de för tiden rådande styrdokumenten. Vi har analyserat hur manligt respektive kvinnligt framställs i respektive lärobok både ur ett kvantitativt- och ett kvalitativt perspektiv. Både text och bild granskades med fokus på framställningen av manligt respektive kvinnligt. Vårt resultat visade att det sätt på vilket manligt respektive kvinnligt framställs i läroböckerna över tid har förändrats till att bli mer könsneutralt. I takt med att styrdokumenten revideras vad gäller direktiv för jämställdhetsarbete i skolan har också läroböckerna blivit mer jämställda. Vår slutsats blev dock att man inte helt kan tala om jämställda läroböcker då framställningen av manligt respektive kvinnligt i första hand har neutraliseras och därmed inte i någon större utsträckning utmanar traditionella könsmönster. Vi menar att för att skapa jämställdhet behövs förändringar, och inte enbart neutralisering.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7228
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-1350-03.pdf (319.9Kb)
Datum
2007
Författare
Nilsson, Carolin
Nilsson, Kajsa
Nyckelord
Genus
jämställdhet
läroböcker
styrdokument
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV