• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kostundervisning i skolämnet hem- och konsumentkunskap – Lärares didaktiska val och tankar kring teori och praktik.

Sammanfattning
Kostundervisning betraktas som ett kärntema inom hem- och konsumentkunskap. Läraren behöver kontinuerligt göra ställningstaganden i sin undervisning vad gäller innehåll, arbetsmetoder och elevinflytande. Forskning har dock visat att relationen mellan teori och praktik är för separerat från varandra i kostundervisningen i hem- och konsumentkunskap. Syftet med studien var att undersöka några lärares didaktiska ställningstaganden och tankar kring relationen mellan teori och praktik gällande kostundervisning, samt framtida undervisning om kost i hem- och konsumentkunskap. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare inom hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Resultatet visar att informanternas ställningstaganden vid kostundervisning i hem- och konsumentkunskap är att utgå ifrån ett brett perspektiv, där såväl undervisningsinnehåll som arbetsmetoder varieras i olika omfattning. Näringslära anses som en viktig del i kostundervisningen och det finns utrymme för elevinflytande även om det sker i varierande grad. Det finns olika synpunkter kring om det alltid måste finnas en relation mellan teori och praktik i undervisningen. Att kunna fortsätta inkludera näringslära ses som en möjlighet i genomförandet av kostundervisningen enligt Lgr22, medan brist på tid är ett hinder för att utveckla undervisningen. Trots att den nya kursplanen har förändrats och innehåller färre kunskapskrav har informanterna en positiv syn på Lgr22 i genomförandet av kostundervisningen.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72280
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay advanced level (1.732Mb)
Datum
2021
Författare
Runmark, Sarah
Nyckelord
hem- och konsumentkunskap
kostundervisning
Lgr22
näringslära
teori och praktik
ämnesdidaktik
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV