• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läroplansvaliditet i hem- och konsumentkunskap. En kvalitativ studie om hur lärare synliggör kopplingen mellan styrdokument och undervisningspraktiker.

Sammanfattning
Skolans uppdrag sedan 1962 är att lära barn och ungdomar om det svenska samhällets demokratiska grund. I skolan idag är bedömning en stor del av den pedagogiska verksamheten och denna ska ha sin grund i kursplan, planering och undervisning. Ett begrepp som sammanfogar dessa delar av den pedagogiska verksamheten är läroplansvaliditet. Till detta begrepp hör även transparens mellan elever och lärare till, där elever ska få förklarat vad de ska göra och vad som krävs av dem för att nå sina mål. Studiens syfte är att synliggöra lärares koppling mellan kursplan och undervisningspraktiker. En kvalitativ design användes och genom semi-strukturerade intervjuer och dokumentanalys kunde studiens syfte och frågeställningar bemötas. Resultatet visar på att lärare baserar mestadels av sina undervisnings- och bedömningspraktiker på kunskapskraven, både utifrån de intervjuade och de författande lärarna. Resultatet redovisar även att lärare eftersträvar att ha transparens gällande planering, undervisning och bedömning gentemot eleverna. Slutsatsen är att läroplansvalditeten i lärarnas praktiker är medelmåttlig. En annan slutsats som dras är att lärare behöver mer kunskap gällande hur begreppet läroplansvaliditet och dess teman kan tillämpas i den pedagogiska verksamheten.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72281
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay advanced level (1.847Mb)
Datum
2019
Författare
Tingmyr, Patricia
Nyckelord
bedömning
högstadiet
transparens
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV