• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Medvetna val är inte synonyma med hälsosamma val. Elevers möjligheter att utveckla food literacy i hem- och konsumentkunskap enligt Lgr22 och ämnets nya timplan.

Sammanfattning
Ojämlika hälsokunskaper kan orsaka att barn och ungdomar utvecklar övervikt och fetma. Det är viktigt att elever utvecklar kunskaper kring näring och hälsosamma kostval för att främja hälsan. Undervisning i hem- och konsumentkunskap kan utveckla elevers food literacy vilket kan ge dem förmågan till medvetna val för en hälsosam livsstil. Syftet med studien är att synliggöra lärares uppfattningar om ämnets nya tim- och kursplan i Lgr22 utifrån ett hälsoperspektiv. Genom semistrukturerade intervjuer har sju HKK-lärares uppfattningar om ämnets nya kurs- och timplan samt det pedagogiska uppdraget om mat och hälsa synliggjorts. En observation har utförts på en skola i syfte att fördjupa förståelsen av empirin. Resultatet visar att ämnets nya kursplan är förenklad och mer tolkningsbar. Tolkningsutrymmet som både är en frihet och ett ansvar riskerar att öka ojämlikheten mellan elevers hälsokunskaper. Begreppet ”näringslära” är borttaget vilket uppfattas oroväckande då det anses som grunden till hälsosamma kostval. De sensoriska upplevelserna ges mer utrymme i undervisningen vilket är positivt för elevers attityder och smakpreferenser till nya smaker och rätter. Detta visade sig i lektionsobservationen där eleverna fick sätta sina kunskaper i handling. Ämnets nya timplan öppnar upp för en djupare och bredare undervisning så att elever kan utveckla kunskaper utifrån ett holistiskt perspektiv. Trots att det pedagogiska uppdraget att undervisa om mat kopplat till hälsa upplevs problematiskt, är det livsviktiga kunskaper för att eleverna ska kunna främja och bibehålla hälsan. Ämnets nya kurs- och timplan har goda möjligheter att utveckla elevers food literacy för medvetna val som kan främja hälsan.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72284
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay advanced level (2.062Mb)
Datum
2021
Författare
Düfke, Jessica
Nyckelord
hälsa
lärarperspektiv
matkompetens
styrdokument
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV