Det blir så mycket enklare En studie av elevers upplevelser om lärare-elevrelationers påverkan på skolans tudelade demokratiuppdrag
Abstract
Skolans demokratiuppdrag att forma framtidens medborgare med demokratiska kompetenser,
kunskaper och värden spelar roll i alla skolans ämnen. Vi lever i ett samhälle där det ständigt
är information som man behöver orientera sig i och eleverna behöver därför utveckla
medborgarkompetenser. Relationell pedagogik menar på att lärares relationskompetens
påverkar elevers lärande och engagemang, kan då relationen mellan lärare och elev ge utfall
för hur elever utvecklar de medborgarkompetenser som efterfrågas? Syftet med denna uppsats
är således att undersöka relationers betydelse ur ett elevperspektiv och elevers uppfattning om
hur relationen mellan lärare och elev påverkar demokratiuppdraget. Studien genomförs via
kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med elva högstadieelever. Intervjun består av tre
delar som kopplas till tidigare forskning som i intervjuguiden benämns som relationer,
demokratiuppdraget och lärarens roll. Resultatet visar att elever upplever att relationer är
viktiga men att andra komponenter såsom rättvisa, neutralitet och delaktighet från lärarna
även de spelar en roll för hur elever lär sig, utvecklar och får till sig medborgarkompetenser
och demokratiuppdraget. Slutsatsen av studien blir att lärare-elevrelationer påverkar
klassrumsklimatet, klassgemenskapen och engagemanget hos elever som i förlängningen
bidrar till att lärare kan använda sig av undervisningsformer som gynnar och utvecklar
medborgarkompetenser och fostrar demokratiskt aktiva medborgare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-06-27Author
Hjort, Alexandra
Keywords
Elevperspektiv, demokratiuppdraget, relationell pedagogik, högstadiet, lärare-elev relationer
Language
swe