• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det blir så mycket enklare En studie av elevers upplevelser om lärare-elevrelationers påverkan på skolans tudelade demokratiuppdrag

Sammanfattning
Skolans demokratiuppdrag att forma framtidens medborgare med demokratiska kompetenser, kunskaper och värden spelar roll i alla skolans ämnen. Vi lever i ett samhälle där det ständigt är information som man behöver orientera sig i och eleverna behöver därför utveckla medborgarkompetenser. Relationell pedagogik menar på att lärares relationskompetens påverkar elevers lärande och engagemang, kan då relationen mellan lärare och elev ge utfall för hur elever utvecklar de medborgarkompetenser som efterfrågas? Syftet med denna uppsats är således att undersöka relationers betydelse ur ett elevperspektiv och elevers uppfattning om hur relationen mellan lärare och elev påverkar demokratiuppdraget. Studien genomförs via kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med elva högstadieelever. Intervjun består av tre delar som kopplas till tidigare forskning som i intervjuguiden benämns som relationer, demokratiuppdraget och lärarens roll. Resultatet visar att elever upplever att relationer är viktiga men att andra komponenter såsom rättvisa, neutralitet och delaktighet från lärarna även de spelar en roll för hur elever lär sig, utvecklar och får till sig medborgarkompetenser och demokratiuppdraget. Slutsatsen av studien blir att lärare-elevrelationer påverkar klassrumsklimatet, klassgemenskapen och engagemanget hos elever som i förlängningen bidrar till att lärare kan använda sig av undervisningsformer som gynnar och utvecklar medborgarkompetenser och fostrar demokratiskt aktiva medborgare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72351
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Magisteruppsats (363.4Kb)
Datum
2022-06-27
Författare
Hjort, Alexandra
Nyckelord
Elevperspektiv, demokratiuppdraget, relationell pedagogik, högstadiet, lärare-elev relationer
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV