• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilket utrymme ges den tysta kunskapen som visar sig genom handling inom det svenska skolsystemet? - En studie om hem- och konsumentkunskaps lärares syn på summativ bedömning

What place is given to the tacit knowledge that emerges through action within the Swedish school system? - A study of home and consumer teachers' views on summative assessment

Abstract
Studien syftar till att utifrån teorin om tyst kunskap undersöka hur hem- och konsumentkunskapslärare värderar kunskapen i ämnet inom den summativa bedömningen. Bakgrunden till undersökningen grundar sig på att det inom skolsystemet förekommer en kunskapssyn som favoriserar den mätbara kunskapen som går att formulera i ord. Det i sin tur väcker frågor kring vad som händer med den kunskapen som visar sig i praktisk handling men som inte går att formulera med ord. För att ta reda på hur lärare ser på och förhåller sig till detta har fem hem- och konsumentkunskapslärare intervjuats. Därefter har lärarnas utsagor sammanställts och analyserats med hjälp av Michael Polanyis begrepp tyst kunskap, Tore Nordenstams uppdelning av teoretisk-, praktisk- och förtrogenhetskunskap (Carlgren, 2020; Rolf, 1991; Bolin, 2009) och tidigare forskning. Från resultatet går det att identifiera att hem- och konsumentkunskapslärarna i studien värderar den praktiska kunskapen högt vid den summativa bedömningen. Det framgår vidare från lärarnas berättande att den praktiska kunskapen är svår att beskriva med ord. Kunskapen kan därtill ses förhålla sig till begreppet tyst kunskap och praktisk- & förtrogenhetskunskap som beskriver just dess praktiska karaktäristiska drag som är svåra att sätta ord på och som lärs ut genom handlande. Det här ställer sig i motsättning till skolans instrumentaliserade kunskapssyn som snarare betonar mätbarhet och det som går att uttrycka med ord. Utifrån resultatet går det att antyda att de kunskaper som framträder genom praktiska förmågor inte får det utrymme som behövs. Om den tysta kunskapen rationaliseras bort inom dagens skolsystem finns en risk att den holistiska kunskapssynen som handlar om kunskap i handling fragmenteras till att bara utgöras av det mätbara som går att uttrycka i ord. Det går därför att spekulera i om bedömningen i hem- och konsumentkunskap på ett rättmätigt sätt speglas av kunskap i handling.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/72367
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
hjälterydmatilda_58235_6110899_Vilket utrymme ges den tysta kunskapen som visar sig genom handling inom det svenska skolsystemet - En studie om hem- och konsumentkunskapslärares syn på summativ bedömning..pdf (589.9Kb)
Date
2022-06-28
Author
Stolt Althén, Ida
Hjälteryd, Matilda
Keywords
Kunskapssyn, Tyst kunskap, Summativ bedömning, Hem- och konsumentkunskap
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV