Show simple item record

dc.contributor.authorStolt Althén, Ida
dc.contributor.authorHjälteryd, Matilda
dc.date.accessioned2022-06-28T09:21:17Z
dc.date.available2022-06-28T09:21:17Z
dc.date.issued2022-06-28
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72367
dc.description.abstractStudien syftar till att utifrån teorin om tyst kunskap undersöka hur hem- och konsumentkunskapslärare värderar kunskapen i ämnet inom den summativa bedömningen. Bakgrunden till undersökningen grundar sig på att det inom skolsystemet förekommer en kunskapssyn som favoriserar den mätbara kunskapen som går att formulera i ord. Det i sin tur väcker frågor kring vad som händer med den kunskapen som visar sig i praktisk handling men som inte går att formulera med ord. För att ta reda på hur lärare ser på och förhåller sig till detta har fem hem- och konsumentkunskapslärare intervjuats. Därefter har lärarnas utsagor sammanställts och analyserats med hjälp av Michael Polanyis begrepp tyst kunskap, Tore Nordenstams uppdelning av teoretisk-, praktisk- och förtrogenhetskunskap (Carlgren, 2020; Rolf, 1991; Bolin, 2009) och tidigare forskning. Från resultatet går det att identifiera att hem- och konsumentkunskapslärarna i studien värderar den praktiska kunskapen högt vid den summativa bedömningen. Det framgår vidare från lärarnas berättande att den praktiska kunskapen är svår att beskriva med ord. Kunskapen kan därtill ses förhålla sig till begreppet tyst kunskap och praktisk- & förtrogenhetskunskap som beskriver just dess praktiska karaktäristiska drag som är svåra att sätta ord på och som lärs ut genom handlande. Det här ställer sig i motsättning till skolans instrumentaliserade kunskapssyn som snarare betonar mätbarhet och det som går att uttrycka med ord. Utifrån resultatet går det att antyda att de kunskaper som framträder genom praktiska förmågor inte får det utrymme som behövs. Om den tysta kunskapen rationaliseras bort inom dagens skolsystem finns en risk att den holistiska kunskapssynen som handlar om kunskap i handling fragmenteras till att bara utgöras av det mätbara som går att uttrycka i ord. Det går därför att spekulera i om bedömningen i hem- och konsumentkunskap på ett rättmätigt sätt speglas av kunskap i handling.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectKunskapssyn, Tyst kunskap, Summativ bedömning, Hem- och konsumentkunskapen_US
dc.titleVilket utrymme ges den tysta kunskapen som visar sig genom handling inom det svenska skolsystemet? - En studie om hem- och konsumentkunskaps lärares syn på summativ bedömningen_US
dc.title.alternativeWhat place is given to the tacit knowledge that emerges through action within the Swedish school system? - A study of home and consumer teachers' views on summative assessmenten_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record