Show simple item record

dc.contributor.authorJowhar, Huda
dc.date.accessioned2022-06-28T09:25:34Z
dc.date.available2022-06-28T09:25:34Z
dc.date.issued2022-06-28
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72368
dc.description.abstractSyftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap gruppdynamiken i klassrummet, samt vilka faktorer menar lärarna påverkar deras möjligheter att utöva ett bra ledarskap och skapa en bra gruppdynamik i klassrummet? Datainsamling för studien skedde genom två kvalitativa metoder; observationer och intervjuer med 5 gymnasielärare från 3 olika skolor i två olika kommuner inom Västra Götalandsregionen. Den samlade dataanalysen delades till fyra teman: tydlighet, relation och interaktion mellan lärare och elevgrupp, anpassning och variation och ledarskapet samt gruppdynamikens villkor. De viktigaste resultaten var att lärarens ledarskap påverkar elevgruppens dynamik i klassrummet. Den skickliga läraren kan främja elevernas lärande genom att skapa den god gruppdynamiken i lärmiljön. Den goda pedagogiska ledaren kan växla mellan olika ledarstilar och anpassa sig efter situationen med syftet att understödja elevernas lärande. Gruppstorlek, elevernas motivation och lärarens engagemang är en del av andra faktorer som inverkar på gruppdynamiken.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectLedarskap, gruppdynamik, ledarstil, relation, lärare, elev, grupp, klassrumsklimaten_US
dc.titleLedarskapets betydelse för gruppdynamiken_US
dc.title.alternativeThe importance of leadership for group dynamicsen_US
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record