• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledarskapets betydelse för gruppdynamik

The importance of leadership for group dynamics

Sammanfattning
Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap gruppdynamiken i klassrummet, samt vilka faktorer menar lärarna påverkar deras möjligheter att utöva ett bra ledarskap och skapa en bra gruppdynamik i klassrummet? Datainsamling för studien skedde genom två kvalitativa metoder; observationer och intervjuer med 5 gymnasielärare från 3 olika skolor i två olika kommuner inom Västra Götalandsregionen. Den samlade dataanalysen delades till fyra teman: tydlighet, relation och interaktion mellan lärare och elevgrupp, anpassning och variation och ledarskapet samt gruppdynamikens villkor. De viktigaste resultaten var att lärarens ledarskap påverkar elevgruppens dynamik i klassrummet. Den skickliga läraren kan främja elevernas lärande genom att skapa den god gruppdynamiken i lärmiljön. Den goda pedagogiska ledaren kan växla mellan olika ledarstilar och anpassa sig efter situationen med syftet att understödja elevernas lärande. Gruppstorlek, elevernas motivation och lärarens engagemang är en del av andra faktorer som inverkar på gruppdynamiken.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72368
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
Fil(er)
jowharhuda_189950_6132623_Examensarbete-Huda Jowhar -2.pdf (315.5Kb)
Datum
2022-06-28
Författare
Jowhar, Huda
Nyckelord
Ledarskap, gruppdynamik, ledarstil, relation, lärare, elev, grupp, klassrumsklimat
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV