• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledarskapets betydelse för gruppdynamik

The importance of leadership for group dynamics

Abstract
Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap gruppdynamiken i klassrummet, samt vilka faktorer menar lärarna påverkar deras möjligheter att utöva ett bra ledarskap och skapa en bra gruppdynamik i klassrummet? Datainsamling för studien skedde genom två kvalitativa metoder; observationer och intervjuer med 5 gymnasielärare från 3 olika skolor i två olika kommuner inom Västra Götalandsregionen. Den samlade dataanalysen delades till fyra teman: tydlighet, relation och interaktion mellan lärare och elevgrupp, anpassning och variation och ledarskapet samt gruppdynamikens villkor. De viktigaste resultaten var att lärarens ledarskap påverkar elevgruppens dynamik i klassrummet. Den skickliga läraren kan främja elevernas lärande genom att skapa den god gruppdynamiken i lärmiljön. Den goda pedagogiska ledaren kan växla mellan olika ledarstilar och anpassa sig efter situationen med syftet att understödja elevernas lärande. Gruppstorlek, elevernas motivation och lärarens engagemang är en del av andra faktorer som inverkar på gruppdynamiken.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/72368
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
jowharhuda_189950_6132623_Examensarbete-Huda Jowhar -2.pdf (315.5Kb)
Date
2022-06-28
Author
Jowhar, Huda
Keywords
Ledarskap, gruppdynamik, ledarstil, relation, lärare, elev, grupp, klassrumsklimat
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV