Show simple item record

dc.contributor.authorArnoldsson, Linnéa
dc.date.accessioned2022-06-28T09:39:39Z
dc.date.available2022-06-28T09:39:39Z
dc.date.issued2022-06-28
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72371
dc.description.abstractGeografidisciplinen har historiskt sett präglats av en representationsbias. Disciplinen har dominerats av män, som utifrån sina intressen påverkat vad som klassas som legitim geografisk kunskap och vem som får producera sådan kunskap. Som konsekvens av den manliga överrepresentationen så har kvinnor underrepresenterats, både som skapare av och forskningsobjekt i geografiämnet. När kvinnor presenteras som producenter av geografisk kunskap tenderar de dessutom att tillskrivas mindre värdeladdade ord än deras manliga ekvivalenter. Syftet med följande kandidatuppsats är att genom två innehållsanalyser undersöka om, och i så fall hur, en representationsbias kan urskiljas i kurslitteraturen för Göteborgs universitets kandidatprogram i geografi. Dels genomförs en översiktlig analys av kandidatprogrammets litteraturlistor och dels en fördjupad analys av en idéhistorisk kursbok. Analyserna behandlar andelen kvinnor respektive män som kurslitteraturförfattare, andel kvinnor respektive män i löpande text, kvinnors respektive mäns forskning i övningsavsnitt, samt hur kvinnor och män presenteras utifrån en Same/Other-binär. Resultatet visar att kvinnor kraftigt underrepresenteras inom de undersökta områdena, samt att kvinnor och män presenteras på tydligt olika vis. Anledningen till representationsbiasen utforskas inte närmare, eftersom studien behöver kompletteras med kvalitativa och komparativa analyser för att kunna besvara en sådan fråga. Däremot görs slutsatserna att underrepresentationen av kvinnor är ett hinder för jämställdhet inom akademin och att representationsbiasen i allra högsta grad är aktuell än idag.en_US
dc.language.isosween_US
dc.relation.ispartofseriesB1180en_US
dc.subjectfeminismen_US
dc.subjectrepresentationen_US
dc.subjectgeografiutbildingen_US
dc.subjectläroböckeren_US
dc.subjectgenusen_US
dc.titleVem ges plats i geografins namn? En analys av representationbias i kurslitteraturen för kandidatprogrammet i geografi på Göteborgs universiteten_US
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Earth Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för geovetenskaperswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record