• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det är slutbetyget i nian som gäller." En intervjustudie om hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i biologi.

Abstract
Sammanfattning Skolverket har formulerat nationella kursplaner och betygskriterier som samtliga lärare är skyldiga att följa i sitt arbete. Varje skola har sedan möjligheten att utforma lokala kursplaner för att konkretisera de nationella. På så sätt kan de underlätta lärarnas arbete och klargöra för eleverna hur de kan nå kunskapsmålen. Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur några lärare arbetar med bedömning och betygssättning i förhållande till kursplaner och betygskriterier i grundskolan. Vi har valt att avgränsa studien till bedömning och betygssättning i biologi. Det beror på att tidigare studier inom området främst omfattar grundskolans "kärnämnen", matematik, svenska och engelska samtidigt som det finns studier som visar att elevers kunskaper i naturorienterande ämnen är bristfälliga. För att få svar på våra frågeställningar har vi använt oss av öppet riktade kvalitativa intervjuer. Det har vi gjort eftersom vår målsättning har varit att få ökad förståelse för de olika strategier för bedömning som lärare använder sig av på olika skolor. Intervjupersonerna har varit sju lärare med varierande bakgrund som alla arbetar inom grundskolans senare år och undervisar i ämnet biologi. Resultaten från vår studie visar att det målrelaterade betygssystemet har inneburit att lärare och elever diskuterar bedömning och betygssättning i större utsträckning än tidigare. Det framgår också att lärare använder styrdokumenten i olika utsträckning när de planerar sin undervisning. Majoriteten av de intervjuade lärarna anser att lokala kursplaner underlättar deras arbete men att mer tid skulle behövas för utveckling av dem. Förutom tid till diskussion kring det lokala bedömningsarbetet krävs även tydligare direktiv från skolledningen som måste organisera detta arbete. Flera av lärarna angav att det idag är de själva som är initiativtagare till utformningen av de lokala kursplanerna, något som bör ändras om likvärdigheten skall öka i den svenska skolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7240
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-2480-14.pdf (195.8Kb)
Date
2007
Author
Pettersson, Emma
Gunnarsson, Louise
Keywords
Bedömning
betygssättning
lokala kursplaner
biol
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV