• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Education / Institutionen för pedagogik och didaktik (-2010)
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jag vill tro att jag kommer att göra rätt, men....

want to believe I will do the right thing, but....

Sammanfattning
En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora brister i undervisningen, framför allt gällande ifrågasättandet av normer. Då en medvetenhet om normer och ett ifrågasättande av dem är relevant för undervisningen, ämnade studien att undersöka hur lågstadielärare förhåller sig till sex- och samlevnadsnormer i relation till sexualitet och könsidentitet samt hur relevant det upplevs att samtala om det med de yngre eleverna. En bakgrund till ämnet sex- och samlevnad samt tidigare forskning presenteras i studien. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex lågstadielärare från fyra kommuner i Sverige vilket utgör studiens insamlade empiri, i syfte att ta reda på deras upplevelser och erfarenheter av området. En teoretisk tematisk analys genomfördes med hjälp av ett analysredskap i form av Kumashiros (2002) fyra förhållningssätt till antiförtryckande undervisning. Med hjälp av de fyra förhållningssätten, vilka användes som en analytisk lins, kategoriserades empirin i fyra framträdande teman, Den tiden kommer, låt bara barn vara barn!, En big deal eller låt gå?, Lärarrollen mer komplex samt Jag vill men... Slutsatser som framkommit i denna studie är att det finns ett motstånd bland lågstadielärare av att utmana sex- och samlevnadsnormer som finns i samhället. Motståndet kommer i uttryck i form av rädslor, obehag, frånskjutande ansvar och ett framställande att elever i förskoleklass till årskurs tre är för unga för att möta olika sexualiteter och könsidentiteter, om det inte anses att det finns behov av det i gruppen. Lärare är i behov att få mer kunskap inom området och att börja ifrågasätta sina egna värderingar och normer för att kunna skapa en förändring mot ett samhälle som är för alla.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72410
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Lotta Gustafsson examensarbete.pdf (349.9Kb)
Datum
2022-06-29
Författare
Gustafsson, Lotta
Nyckelord
Normkritisk pedagogik, normer, lågstadiet, sexualitet, könsidentitet, sex- och samlevnadsnormer
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV