Visa enkel post

dc.contributor.authorGustafsson, Lotta
dc.date.accessioned2022-06-29T11:33:22Z
dc.date.available2022-06-29T11:33:22Z
dc.date.issued2022-06-29
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72410
dc.description.abstractEn granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora brister i undervisningen, framför allt gällande ifrågasättandet av normer. Då en medvetenhet om normer och ett ifrågasättande av dem är relevant för undervisningen, ämnade studien att undersöka hur lågstadielärare förhåller sig till sex- och samlevnadsnormer i relation till sexualitet och könsidentitet samt hur relevant det upplevs att samtala om det med de yngre eleverna. En bakgrund till ämnet sex- och samlevnad samt tidigare forskning presenteras i studien. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sex lågstadielärare från fyra kommuner i Sverige vilket utgör studiens insamlade empiri, i syfte att ta reda på deras upplevelser och erfarenheter av området. En teoretisk tematisk analys genomfördes med hjälp av ett analysredskap i form av Kumashiros (2002) fyra förhållningssätt till antiförtryckande undervisning. Med hjälp av de fyra förhållningssätten, vilka användes som en analytisk lins, kategoriserades empirin i fyra framträdande teman, Den tiden kommer, låt bara barn vara barn!, En big deal eller låt gå?, Lärarrollen mer komplex samt Jag vill men... Slutsatser som framkommit i denna studie är att det finns ett motstånd bland lågstadielärare av att utmana sex- och samlevnadsnormer som finns i samhället. Motståndet kommer i uttryck i form av rädslor, obehag, frånskjutande ansvar och ett framställande att elever i förskoleklass till årskurs tre är för unga för att möta olika sexualiteter och könsidentiteter, om det inte anses att det finns behov av det i gruppen. Lärare är i behov att få mer kunskap inom området och att börja ifrågasätta sina egna värderingar och normer för att kunna skapa en förändring mot ett samhälle som är för alla.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectNormkritisk pedagogik, normer, lågstadiet, sexualitet, könsidentitet, sex- och samlevnadsnormeren_US
dc.titleJag vill tro att jag kommer att göra rätt, men....en_US
dc.title.alternativewant to believe I will do the right thing, but....en_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post